Winkeliers juichen nog niet bij versoepeling maatregelen

Dat winkels vanaf volgende week weer open mogen voor afhalen, is volgens veel retailers niet meer dan een doekje voor het bloeden. "We draaien met deze maatregel hooguit twee procent van de normale omzet", aldus Elise Vanaudenhove, ceo van Bristol, tegen De Telegraaf

De topvrouw van Bristol noemt de nieuwe versoepeling 'een soort tussenstap'. Volgens haar moeten de winkels gewoon weer open met strenge voorwaarden. "We houden het nu nog een beetje vol, maar dit moet geen maanden meer duren."

Discounter Action zegt ook het liefst helemaal open te willen. "Dat lijkt alleen niet haalbaar, dus we leven bij de dag." De retailer zegt de deuren te willen openen voor afhalers. Online betalen en laten bezorgen faciliteert de koopjesketen echter niet, want daarvoor zijn de prijzen te laag. 

Ook voor Big Bazar is het verkopen van losse producten in een webshop niet mogelijk door lage marges. De discounter bezorgt voordeelboxen, naar eigen zeggen soms enkele honderden per dag. Topman Hans Danhof noemt het afhalen in de winkels 'niet meer dan een doekje voor het bloeden'. 

Blokker, het zusterbedrijf van Big Bazar, benadrukt dat onlineverkoop niet opweegt tegen verkoop in de winkels. "Het is wel meer dan wat het was, maar de winkels moeten voor ons gewoon open zijn. De winkels zijn ingericht op aanloop, waar Blokker het van moet hebben", aldus een woordvoerder van de huishoudketen. 

 

Reacties 10


Edward van Dijk 2 feb, 10:31

Het is een groot politiek spel aan het worden , Rutte blijft maar stijgen in de peilingen omdat 85% van de bevolking het allemaal prima vind , want het raakt ze financieel niet. Dit wordt over de rug van oa de Retail branche gespeeld.
We zijn voor het bnp maar een kleine speler en worden geslachtofferd voor het politieke gewin.
Er is geen enkel wetenschappelijk onderbouwd bewijs dat het sluiten van winkels bijdraagt bij het indammen van het Covid-19 virus . In enkele Europese landen zijn de winkels gewoon open en je ziet geen verschil in het verloop van het virus. Het is echt een grote schande we moeten dicht om de Nederlandse bevolking te reden en als dank mogen we de kosten ook nog betalen , dit kan echt niet langer en gaat tegen elke rechtvaardigheid in. Als de lockdown al zin heeft (wat nog nergens bewezen is) dan moeten lijkt mij op zijn minst de onkosten van de bedrijven die dicht zijn 100% vergoed worden , we doen het toch samen ? De winkels , dag horeca, kappers en ander MKB bedrijven moeten gewoon weer open er is geen enkel bewijs dat het helpt om het virus in te dammen het is symbool politiek van de bovenste plank.


Sjoerd van Heijster centrummanager 2 feb, 10:33

Begrijpelijke input van de ketens. Maar waarom lees ik hier alleen reacties van de grote ketens? Wat vindt de lokale ondernemer in de straat ervan? De modewinkel is misschien niet blij, want kleding kan niet worden gepast. De cadeau boetiek is misschien wel blij: dat scheelt een paar uur rondrijden en bezorgen per dag... Zo heeft iedere lokale ondernemer zijn eigen overweging. Het lijkt in ieder geval wel een klein stapje in de goede richting van de exit strategie. Dus in dat kader mogen we wellicht toch even een beetje blij zijn met dat kleine lichtpuntje... Hou vol & focus samen op het positieve!


Leonard Van Liere 2 feb, 11:16

Van zo’n Edward daar word ik toch zo moe van! Juist zulke kletskoek werkt deprimerend. Kop er voor !


Martin Ballegooy 2 feb, 12:36

Hier nog twee links die misschien veel helderheid oplevert en dat de ondernemer boos is!
https://www.interieurjournaal.com/afhaalmogelijkheid-dooddoener/
:https://www.inretail.nl/opinie/we-smachten-naar-perspectief/


Hugo de Boer 2 feb, 13:27

Leonard, je bent niet de enige....


Machiel R 2 feb, 18:51

Ik ben het ook niet met Edward eens, maar heb respect voor elkaar. Komen we verder mee dan elkaar afbreken. Zeker als je zelf, net als ik, netjes doorbetaald wordt. Geloof meteen dat Edward zijn bedrijf zwaar heeft te lijden.


Frits Vries 2 feb, 21:43

Noem je ook 2 bedrijven op


Dogan Celik 3 feb, 11:22

Het is zeker een politiek spel!Doe eens normaal, voor een tabakspeciaalzaak werkt het helemaal niet.Leeftijdscontrole voor een pakje sigaretten op afstand!


Loedertje Retail 3 feb, 14:25

Het is niet alleen je bedrijf dat lijdt, het is ook je gezin dat je meesleept, het is dweilen met een touwtje en de kraan wagenwijd open. Normaal ben ik goed verzekerd als mijn bedrijf stilvalt door brand of wat dan ook alleen nu betaal je ook daarvoor je premie en wordt er niet uitbetaald voor de gemiste omzet..

Hier is van 19 december tot 31 januari dik 25.000 euro minder binnengekomen, rekeningen, kosten en aflossingen gaan gewoon door. Ik zag niet aankomen dat ik dicht moest dus gaat er heel snel maand over zijn aan het einde van mijn geld.. Dat ik inmiddels aan afbetaalde voorraad en afbetaald pand dik 500.000 heb staan, daar kan ik niets mee.

De angst is dat als dit te lang duurt je het niet red . Dan mag je minstens 70% voorraad en half pand aftikken. Dat ik al berekend hen dat ik dan niet met een restschuld blijf zitten maar wel zonder pensioen en een hele grote kater, is om te onderbouwen dat ons spaargeld weer in de winkel nodig is.

Ik heb webwinkel en winkel, ik ben door deze onzinnige sluiting meer dan 1000 klanten misgelopen die normaal bij mij kochten, hopelijk komen die alsnog als we weer open kunnen.

Ik heb kwaliteitsspullen maar moet het hebben van alle dingen die online door te hoge kosten gewoon bij mij worden gekocht en af en toe een grotere aanschaf. Gemiddeld 33.- incl btw per bon, dat is online niet interessant en daarom was daar niet zo'n focus op en gunde ik collega's het verlies, net als Hema, Blokker, Action enz. Die hadden niet de boel niet op orde, die konden tellen.

Nu is het als er maar geld binnenkomt, LIQUIDITEIT, desnoods met verlies zodat je het langer kan uitzingen.

De reacties hierboven, wat blijft er over van de Binnenstad, Horeca en MKB na de lockdown, we werken inmiddels voor PostNL, thuisbezorgt enz waar we een behoorlijke punt van de taart mee delen.


Hugo de Boer 3 feb, 14:33

Dogan, die leeftijdscontrole kan je ook bij het afhalen doen. Bestelt een klant, maar blijkt die bij afhalen te jong dan gaat de deal niet door. Dat gebeurt 1 of 2 keer en daarna niet meer......

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!