Bol.com heeft de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) een ‘substantieel bedrag’ geschonken. Dat meldt persbureau ANP. De webshop zegt de oproep van het CPNB om te kopen bij lokale boekhandels te steunen.
“Deze bijdrage kan door CPNB bijvoorbeeld worden besteed aan het voortzetten van de campagne #steunjeboekhandel of aan een initiatief om lezen te stimuleren zoals de #ikleesthuis-campagne”, zegt Annet Scheermeijer, directeur boeken bij bol.com. Door de coronamaatregelen zouden er veel minder boeken worden verkocht. Een zorgelijke ontwikkeling, vindt Scheermeijer. “Met onze extra financiële bijdrage aan CPNB hopen wij te kunnen helpen bij de ondersteuning van het gehele boekenvak.” Om welk bedrag het precies gaat, is niet bekendgemaakt.
Een woordvoerder van CPNB zegt tegen het persbureau blij te zijn met de steun. “Bol.com begrijpt hoe belangrijk fysieke boekhandels zijn en wil dat die behouden blijven.” De campagne waarbij consumenten werden opgeroepen om bij hun ‘favoriete’ boekhandel te kopen was volgens het CPNB niet per se gericht op fysieke winkels. “Bol.com is ook een boekhandel, de grootste van Nederland zelfs. Onze campagne was niet anti-bol.com en ook niet bedoeld om lokale winkels te steunen. Het is bedoeld om je favoriete boekhandel te steunen.”
Eus Wijnhoven 12 feb, 11:38