Albert Heijn legt leveranciers 'coronaboete' op

Albert Heijn legt leveranciers 'coronaboete' op

Supermarktketen Albert Heijn heeft in zijn contracten met leveranciers een 'coronaboete' opgenomen als producten door epidemieën of pandemieën niet geleverd kunnen worden. Dat meldt het FD op basis van een kopie van de nieuwe leveringseisen.

De boete kan oplopen tot tachtig procent van de orderwaarde. De nieuwe clausule is sinds 1 januari van kracht. De supermarktketen kan de boete incasseren als de leverancier 98 procent van de goederen levert of als één procent niet leverbaar is. 

Verder sluit Albert Heijn ook overheidsmaatregelen als een avondklok uit als excuus voor leveranciers, evenals stakingen en arbeidsonrust. De nieuwe voorwaarden zijn 'niet onderhandelbaar'. Of leveranciers boetes ontvangen, wordt op weekbasis bepaald. 

Een woordvoerder van Albert Heijn vindt de coronaclausule 'normaal'. De boete wordt ingezet als een soort leveringsgarantie. Het zou daarnaast dienen als een 'compensatie als leveranciers steken laten vallen en we klanten moeten teleurstellen'. Naar eigen zeggen vernieuwt Albert Heijn zijn leveringsvoorwaarden jaarlijks 'om te zorgen dat klanten altijd al hun boodschappen bij ons kunnen vinden'. De supermarktketen wil tegenover de krant niet ingaan op verdere vragen. Het is daardoor ook onduidelijk hoeveel boetes er al zijn uitgedeeld. 

De FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie) zegt dat een aantal leden hun zorgen hebben geuit over de nieuwe voorwaarden van Albert Heijn. Bij landbouwkoepel LTO zijn geen klachten van boeren of tuinders bekend. 

Reacties 16


R KV 23 feb, 10:18

Dit klinkt echt als partnership, top gedaan AH


Nico van den Ameele 23 feb, 10:23

Rupsje nooitgenoeg


James Cooper 23 feb, 10:25

Bedrijven met dit soort voorwaarden zijn niet meer van deze tijd. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven voor Albert Heijn.


Prof. Dr. h.c. Theo Terdu 23 feb, 10:37

In gastcollege's druk ik mijn studenten op het hart dat een goede leverancier net zo belangrijk is dan een goede klant. Bij Albert Heijn denken ze daar kennelijk anders over.


ikke weet het 23 feb, 10:45

Ik ga straks ook ff shoppen bij ALbert Heijn, en voor alles wat er niet is EIS IK bij de kassa een boete op van € 5,00 per artikel, zou dit lukken ??


Maar ja , dat is wat je krijgt als je je als leverancier afhankelijk maakt van een paar grote partijen.

Fijn dat de zelfstandige winkels kapot gemaakt worden door het groot, en dat de leveranciers hier aan mee werken.

Dan krijg je dit soort toestanden.


Arie Feenstra 23 feb, 11:24

Huftergedrag noem ik dit, zelf al zoveel voordeel van de coronacrisis en dan je leveranciers nog extra het mes op de keel zetten. Heel Nederland zou ze moeten boycotten!!


Kees Douma 23 feb, 11:28

SchAHndalig!


J B 23 feb, 11:47

Ik denk dat ik wekelijks teleurgesteld word door de Albert Heijn met missende producten maar in sommige gevallen vraag ik mij ernstig af of je daar dan de leverancier voor verantwoordelijk moet houden.

Ik had als ik de leverancier was ervoor gezorgd dat de omzet elders vandaan kwam en de Albert Heijn gedag gezegd. 98% levergarantie is in de meeste gevallen wel haalbaar maar in geval van overmacht niet, dan moet je dus eigenlijk je goederen afgeven en de groeten. Dat iemand daar ook maar mee akkoord gaat is absurd.

Ik koop bij Ah omdat het assortiment veel groter is dan elders maar na deze berichten krijg je toch een nare nasmaak in je mond..


John Eves 23 feb, 12:18

Ronduit schandalig, dit laat het ware gezicht van het bedrijf zien. Ga je schamen.....


M B 23 feb, 12:53

Allemaal negatieve reacties hier. Leveranciers berekenen ook gewoon de kosten door bij het minste of geringste.
Niets is zo irritant als dat leveranciers niet kunnen leveren. Met de brexit en pandemie daar bovenop is het echt drama op het moment. Vooral PepsiCo heeft hier veel last van op het moment doordat er veel vertraging is vanuit Groot Brittannië.
Ik vind dat hier best leveringsvoorwaarden aan verbonden kunnen worden. De risico's worden altijd bij de afnemer gelegd en zo min mogelijk bij de producent.


R KV 23 feb, 15:18

M B, toevallig werknemer van AH?
Overmacht los je samen op!
Als een grondstof bv tijdelijk niet verkrijgbaar is dan heb je dus een leveringsprobleem en dan wordt je dus gestraft door AH. Producent en klant zouden samen moeten zorgen voor optimalisering want dat is in beider belang. Nu krijgt de producent/leverancier de penalty.
Ik vind dat dit niets te maken heeft met samenwerking maar meer met machtspositie.
Zo van "Ik ben de klant en ik kan eisen wat ik wil "klant is koning, maar dan moet de klant zich ook als koning gedragen!


Herman van Wissen 23 feb, 17:56

Spijtig dat de groeiende winst en macht van Ahold het bedrijf heeft veranderd in een onderneming dat met zijn/haar rug naar de consument en leveranciers staat. De citroenpers staat continu aan. Het is een grote boze wolf geworden die de menselijke maat volkomen mist.


Tony Moldani 24 feb, 08:54

Wanneer leveranciers hun waren via transportbedrijven bij de cd's van AH willen aanleveren, krijgen zij daarvoor een tijdblok van een uur, bijvoorbeeld tussen 09.00 en 10.00. Komt de levering om 10.15 omdat de chauffeur vast stond in de file, dan volgt een boete. Komt de chauffeur op tijd, dan kan hij vaak vele uren wachten alvorens hij kan lossen, omdat er nogal eens storing in het systeem bij AH is. Kortom bij AH is alles eenrichtingsverkeer.


Gerard Van Gummigalgen 24 feb, 18:47

Goed dat dit bericht eens naar buiten komt. In de pers verspreidt Albert Heijn mooie praatjes over de samenwerking met hun telers en boeren, maar het zijn altijd dezelfde telers en boeren die aan het woord komen. Zelf was mijn bedrijf ooit leverancier bij AH en we werden ieder jaar verder uitgeknepen!


Miep C van Es 25 feb, 18:45

En als al die leveranciers nou eens gewoon ah boycotten en elders gaan leveren, dan staat de albertheijn leeg en koopt iedereen zijn spullen bij de "concurrent" wat hebben ze dan?? De macht van de grote bulk. Bah


J Lommen 25 feb, 21:18

AH schrijft liever ieder jaar een paar miljoen euro's meer bij als een vertrouwensband met zijn leveranciers te hebben.
Schandalig!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!