Supermarktketen Albert Heijn heeft in zijn contracten met leveranciers een 'coronaboete' opgenomen als producten door epidemieën of pandemieën niet geleverd kunnen worden. Dat meldt het FD op basis van een kopie van de nieuwe leveringseisen.

De boete kan oplopen tot tachtig procent van de orderwaarde. De nieuwe clausule is sinds 1 januari van kracht. De supermarktketen kan de boete incasseren als de leverancier 98 procent van de goederen levert of als één procent niet leverbaar is. 

Verder sluit Albert Heijn ook overheidsmaatregelen als een avondklok uit als excuus voor leveranciers, evenals stakingen en arbeidsonrust. De nieuwe voorwaarden zijn 'niet onderhandelbaar'. Of leveranciers boetes ontvangen, wordt op weekbasis bepaald. 

Een woordvoerder van Albert Heijn vindt de coronaclausule 'normaal'. De boete wordt ingezet als een soort leveringsgarantie. Het zou daarnaast dienen als een 'compensatie als leveranciers steken laten vallen en we klanten moeten teleurstellen'. Naar eigen zeggen vernieuwt Albert Heijn zijn leveringsvoorwaarden jaarlijks 'om te zorgen dat klanten altijd al hun boodschappen bij ons kunnen vinden'. De supermarktketen wil tegenover de krant niet ingaan op verdere vragen. Het is daardoor ook onduidelijk hoeveel boetes er al zijn uitgedeeld. 

De FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie) zegt dat een aantal leden hun zorgen hebben geuit over de nieuwe voorwaarden van Albert Heijn. Bij landbouwkoepel LTO zijn geen klachten van boeren of tuinders bekend.