ABN Amro verwacht dat de gehele retailsector dit jaar met 1,5 procent krimpt, zo is te lezen in de sectorprognose Retail 2021/2022. De bank denkt dat de branche eerst te maken krijgt met een stijging van het aantal faillissementen en pas in 2022 volledig herstelt van de coronacrisis.
In 2020 is de retailsector met twee procent gekrompen. ABN Amro noemt 2021 een overgangsjaar; de bank verwacht dat in de eerste helft van dit jaar nog allerlei restricties zullen gelden, maar dat er in de tweede helft uitzicht is op licht herstel. In 2022 voorziet ABN Amro een groei van 1,5 procent, ervan uitgaande dat de winkels in juni dit jaar weer opengaan.
Tweedeling
Door de crisis is er sprake van een tweedeling in de retailsector. Foodretailers, zoals supermarkten en speciaalzaken, profiteren veelal van de lockdown. De bouwmarkten (+17,8 procent), woon- en meubelwinkels (+5,8 procent) en winkels in consumentenelektronica (+5,7 procent) noteerden vorig jaar nog groei, maar met de lockdown komt die vrijwel tot stilstand.
Kleding- en schoenenwinkels hebben het zwaarst te lijden onder de crisis, al ligt ook voor deze winkeliers later dit jaar groei in het verschiet volgens ABN Amro (met respectievelijk vier en twee procent). De bank verwacht dat veel consumenten na de lange lockdown weer gaan funshoppen in fysieke winkels.
De onlineverkopen stegen in 2020 met 35,8 procent. ABN Amro verwacht dit jaar een groei van nog eens twintig procent. “We voorzien dat een deel van de consumenten blijvend minder winkels zal bezoeken, gerichter en meer lokaal gaat winkelen en aankopen blijft verleggen naar het onlinekanaal”, aldus sector econoom retail Gerarda Westerhuis. “Dit doet de huidige winkelgebieden flinke pijn, met faillissementen, winkelsluitingen, huuraanpassingen en leegstand als gevolg. We adviseren retailers daarom intensief aandacht geven aan een juiste verhouding tussen online verkoop en via fysieke winkels.”
Reacties 0