Bol.com heeft het afgelopen jaar een aantal ‘opvallende veranderingen’ in het aankoopgedrag van Nederlanders en Belgen gezien. Zo verkocht de webreus in coronatijd fors meer spullen in de categorieën thuiswerken, schoonmaken en persoonlijke verzorging. 

Er gingen maar liefst negentien keer zoveel webcams, zes keer zoveel headsets en vijf keer zoveel yogamatjes dan het jaar ervoor over de digitale toonbank. Ook werden er zestien keer zoveel huishoudhandschoenen verkocht en werd er vijf keer zoveel verf aangeschaft. 

Wat betreft persoonlijke verzorging spreekt bol.com van een tweedeling. Cosmetica zoals lippenstift werd minder gekocht, maar verzorgingsproducten als kappersscharen en nagelvijlen werden respectievelijk acht en vier keer meer aangeschaft. Reisartikelen zoals reisstekkers en koffers, maar ook snorkelmaskers, werden juist een stuk minder vaak gekocht. 

Tot slot merkte bol.com het afgelopen jaar een verschuiving op in het moment waarop klanten hun aankopen doen. Er werd ten opzichte van vorig jaar meer in het weekend en op vrijdagavond geshopt. Ook deden consumenten hun aankopen meer verspreid over de dag, waar klanten vóór de crisis vooral na 17.00 uur online winkelden.