Jumbo start in de Jumbo Foodmarkt in Veghel met het testen van een slimme winkelwagen. Het karretje is voorzien van camera's, een touchscreen en kunstmatige intelligentie. Het doel van de test is om uit te vinden of een slimme winkelwagen van toegevoegde waarde is voor klanten en hoe de karretjes in de toekomst het beste ingezet kunnen worden.

Alle producten die de klant in het wagentje legt, worden automatisch gescand. Op het scherm op het wagentje is het boodschappenlijstje zichtbaar. Op datzelfde touchscreen kunnen consumenten het bedrag zien en welke producten er in de aanbieding zijn. Bovendien is het in de toekomst mogelijk om via het scherm af te rekenen.

Momenteel wordt de winkelwagen in een gesimuleerde omgeving getest om producten te herkennen, zodat het leert om bijvoorbeeld diverse groenten van elkaar te onderscheiden. De volgende stap is om de test te verplaatsen naar de winkelvloer.

"We kijken voortdurend hoe we de allerlaatste innovaties en technologieën kunnen toepassen om onze dienstverlening aan klanten te verbeteren en hen te blijven verrassen en inspireren", zegt Tim Hehenkamp, directeur technology & data bij Jumbo.