Tuincentra hadden topjaar, nu fors in de min

De tuinbranche behaalde vorig jaar zijn hoogste omzet ooit. Consumenten gaven in het coronajaar 1,95 miljard euro uit, negentien procent meer dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit onderzoek van GfK.

De sterkste stijgers waren tuinmeubelen (+ 50 procent naar 111 miljoen euro) en barbecues (+ 52 procent naar ruim 43 miljoen euro). Ook werden veel meer potten voor buiten gekocht en waren tuinhuisjes en afscheidingen zeer populair. Producten voor huisdieren zijn met ruim 340 miljoen euro (+20 procent) het belangrijkste voor de omzet. Ook bomen, struiken en planten werden meer verkocht, maar de groeicijfers waren wat minder spectaculair.

Nu staat de tuinbranche er een stuk minder florissant voor. "Die omzet is de eerste maanden van dit jaar verdampt, omdat we van 15 december tot half maart nagenoeg dicht waren", zegt adjunct-directeur Brenda Horstra van Tuinbranche Nederland. Tuincentra maken volgens haar melding van omzetdalingen van 75 tot 90 procent.

 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!