Bol.com is in een phishingmail getrapt. Het bedrijf maakte ruim 750 duizend euro aan criminelen over. Het geld was bedoeld voor Brabantia, dat huishoudelijke producten maakt.

De webwinkel kreeg eind 2019 een e-mail waarin stond dat het rekeningnummer van Brabantia was gewijzigd. 'Houd he rekening mee dat we vanaf vandaag een wijziging in onze bankrekeninggegevens hebben voor incaende betalingen. Voortaan moten all incoming betalingen have been overgemaakt naar onze filiaalrekening in Spanje.'

Het gebrekkige Nederlands deed blijkbaar geen belletje rinkelen. Bol.com wijzigde het rekeningnummer en maakte vanaf 5 december 2019 tot in januari 2020 meerdere bedragen over, in totaal 751.493,09 euro. Het bleek dat het mailaccount van een medewerkster van de boekhoudafdeling van Brabantia was gehackt.

Bol.com vindt dat zijn medewerkers niets te verwijten valt. Zo was de mail afkomstig van het adres dat bij hen bekend was, de lay-out zag er normaal uit en er stonden handtekekeningen onder. De webwinkel vindt dan ook niet dat Brabantia alsnog geld van bol.com hoeft te krijgen. De rechter is het daar niet mee eens. De mail had bij bol.com 'tot gezonde argwaan' moeten leiden. "Waarom zou een in Nederland gevestigde onderneming alle betalingen van een andere in Nederland gevestigde onderneming willen ontvangen op een Spaanse bankrekening?" Ook het taalgebruik had moeten opvallen.

Bol.com moet ruim 745 duizend euro betalen aan Brabantia, oordeelt de rechter. Brabantia zegt tegen het FD blij te zijn met de uitspraak. Het bedrijf benadrukt dat het verder een goede werkrelatie heeft met bol.com en dat het die wil behouden. Bol.com beraadt zich op een hoger beroep.