'Verplichte winkelwagen in supermarkt zorgt niet voor 1,5 meter afstand'

'Verplichte winkelwagen in supermarkt zorgt niet voor 1,5 meter afstand'

Klanten verplichten in de supermarkt een winkelwagen te gebruiken resulteert niet in anderhalve meter afstand houden. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam. Een beloning bevordert het houden van afstand wel.

Uitgangspunt van het onderzoek was kijken welke maatregelen in de supermarkt daadwerkelijk bijdragen aan het houden van afstand tussen klanten. Daarvoor droegen de winkelbezoekers een sensor waarmee de afstand tussen klanten onderling werd vastgelegd. Met de sensor konden de onderzoekers kijken hoe lang klanten binnen anderhalve meter van elkaar kwamen en 'contact' hadden.

Uitkomst van het onderzoek is dat het verplichte winkelwagentje geen toegevoegde waarde heeft voor het houden van afstand. Het contact met of zonder winkelwagen was evenveel. Eenrichtingsverkeer leidde zelfs tot meer contact tussen klanten en is daarmee niet effectief. 

Het beste resultaat werd behaald door klanten een beloning in het vooruitzicht te stellen. Indien klanten voldoende afstand van elkaar hielden, konden ze een zak paaseitjes ontvangen bij het verlaten van de supermarkt. 

Het onderzoek werd uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam in samenwerking met Smart Distance Lab. Het onderzoek vond eind april plaats in een supermarkt in Veldhoven.

 

Reacties 2


Herman Ruyter 4 jun, 11:08

Komen ze nu mee......


Leonard Van Liere 3 jun, 20:40

Dat ligt helemaal aan de supermarkt zelf. Velen weten niet eens dat het verplichte karretje moet zorgen voor telling en afstand. Altijd dat gezeur "wij willen niet voor politiemannetje" spelen. Zorg voor duidelijkheid. Zet op een groot bord de spelregels neer met de nadruk op dat mensen MET hun karretje moeten shoppen en ze deze BIJ zich moeten houden. Niet die kar ergens parkeren en dan dwars door de winkel shoppen. Duidelijkheid en wijs mensen vriendelijk op het gewenste gedrag en vertel ook het WAAROM. Nee vele supermarkten hebben zelf allang hun eigen regels verlaten.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!