Klanten verplichten in de supermarkt een winkelwagen te gebruiken resulteert niet in anderhalve meter afstand houden. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam. Een beloning bevordert het houden van afstand wel.
Uitgangspunt van het onderzoek was kijken welke maatregelen in de supermarkt daadwerkelijk bijdragen aan het houden van afstand tussen klanten. Daarvoor droegen de winkelbezoekers een sensor waarmee de afstand tussen klanten onderling werd vastgelegd. Met de sensor konden de onderzoekers kijken hoe lang klanten binnen anderhalve meter van elkaar kwamen en 'contact' hadden.
Uitkomst van het onderzoek is dat het verplichte winkelwagentje geen toegevoegde waarde heeft voor het houden van afstand. Het contact met of zonder winkelwagen was evenveel. Eenrichtingsverkeer leidde zelfs tot meer contact tussen klanten en is daarmee niet effectief.
Het beste resultaat werd behaald door klanten een beloning in het vooruitzicht te stellen. Indien klanten voldoende afstand van elkaar hielden, konden ze een zak paaseitjes ontvangen bij het verlaten van de supermarkt.
Het onderzoek werd uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam in samenwerking met Smart Distance Lab. Het onderzoek vond eind april plaats in een supermarkt in Veldhoven.
Herman Ruyter 4 jun, 11:08
Leonard Van Liere 3 jun, 20:40