De Bijenkorf heeft in 2020 door de coronacrisis een flink deel van zijn winst moeten inleveren. De genormaliseerde operationele winst kwam uit op 19,4 miljoen euro tegen 77,8 miljoen euro in 2019.
De totale omzet daalde met 22 procent. In de winkels bedroeg de omzetdaling zelfs 44 procent, wat mede veroorzaakt werd door de tijdelijke sluiting van de warenhuizen. Online maakte wel iets goed. In Nederland, Duitsland en België nam de omzet uit e-commerce in totaal toe met 53 procent. Ook vonden meer klanten de webshop van de warenhuisketen. In totaal had de webshop van de Bijenkorf 152 miljoen bezoekers, 31 procent meer dan een jaar eerder.
Als gevolg van de coronacrisis heeft de Bijenkorf de organisatie aangepast, waardoor enkele arbeidsplaatsen vervielen. "Het was een van de zwaarste jaren uit de geschiedenis van de Bijenkorf", stelt ceo Giovanni Colauto. "Het is enorm zuur voor iedereen dat je na een aantal zeer goede jaren mensen moet laten gaan door een dergelijke onverwachte en ingrijpende crisis." De ceo laat weten die personeelsleden 'zoveel mogelijk hierin te hebben begeleid'.
Voor de toekomst voorziet Colauto nog een moeilijke periode voor de retail. Hij benadrukt dat de Bijenkorf 'zijn zaken goed op orde heeft'.
Begin deze maand maakte het warenhuis bekend twee nieuwe directieleden te hebben aangetrokken. Ook is verplicht winkelen op afspraak bij de retailer komen te vervallen.
Rudy Bos 9 jun, 01:24