Tientallen winkels beboet voor misleidende coronareclames

De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) heeft tientallen boetes uitgedeeld aan winkels voor misleidende coronareclame. De boetes liepen op tot wel 150 duizend euro. Dat schrijft RTL Nieuws.

De voedselwaakhond had enkele maanden lang een speciaal team samengesteld om de onlinereclames te controleren. Het betreft reclames die de suggestie wekken dat ze tegen corona helpen. "We hebben vooral gecontroleerd op onlinereclames. We hebben daarover ook een publiekswaarschuwing uitgedaan", stelt een woordvoerder van de NVWA.

In totaal zijn er 62 bedrijven berispt. Hoeveel boetes er precies uitgedeeld zijn, is niet bekend. Mogelijk zijn het er honderden. De hoge boetes zijn bij wet zo vastgelegd. "Iedereen die levensmiddelen verkoopt wordt geacht om op de hoogte te zijn van die regels."

Een van de beboete ondernemers runt een gezondheidswinkel in Noord-Brabant. Hij ontving in korte tijd twee boetes op de mat. "De laatste was in april: een boete van meer dan 10 duizend euro. Ongekend hoog. Buiten alle proporties." De ondernemer had reclame gemaakt voor het voedingssuplement resveratrol en vitamine D op social media en deze twee producten in verband gebracht met corona. Dat mag niet, volgens de NVWA. 

De Keuringsraad, een onafhankelijke partij die adviseert en de regels controleert, stelt dat de boetes kunnen oplopen tot 150 duizend euro. "Dat zijn inderdaad flinke bedragen, maar het is de wet", aldus Clarinca van Assen namens de raad. 

De mogelijkheid bestaat om tegen de boete in beroep te gaan, zegt de NVWA. De ondernemer uit Brabant overweegt dit te doen.

 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!