Duizendpoot Amazon is sinds afgelopen voorjaar actief in een voor de techgigant nieuwe markt: de kappersbranche. Natuurlijk zou Amazon zichzelf niet zijn als het de boel in zijn Salon-concept niet net wat anders aanpakt dan de gemiddelde kapper. Het is dan ook vooral een nuttige proeftuin om de zakelijke kansen van deze branche haarfijn uit te kammen.
Veel consumenten kennen Amazon als de online aanbieder van de meest uiteenlopende producten. Wat begon als het online verkopen van boeken in de jaren negentig, groeide al snel uit tot een webwinkel waar ook films, games, elektronica, software en speelgoed werden verkocht. Tegenwoordig zijn er meer dan vierhonderd miljoen verschillende producten te bestellen bij Amazon. Ook biedt het concern uit de koker van Jeff Bezos allerlei diensten aan, waaronder een videostreamingsdienst (Prime Video), een voice-assistent (Alexa) en een e-bookstore (Kindle). En dat is niet alles, de techgigant maakte dit jaar ook bekend dat het filmstudio MGM, bekend van James Bond, heeft gekocht.
De overname onderstreept de ambitie van Amazon om veel meer te zijn dan alleen een webwinkel. Het bedrijf...
Een kapper met een twist
Duizendpoot Amazon is sinds afgelopen voorjaar actief in een voor de techgigant nieuwe markt: de kappersbranche. Natuurlijk zou Amazon zichzelf niet zijn als het de boel in zijn Salon-concept niet net wat anders aanpakt dan de gemiddelde kapper. Het is dan ook vooral een nuttige proeftuin om de zakelijke kansen van deze branche haarfijn uit te kammen.
Veel consumenten kennen Amazon als de online aanbieder van de meest uiteenlopende producten. Wat begon als het online verkopen van boeken in de jaren negentig, groeide al snel uit tot een webwinkel waar ook films, games, elektronica, software en speelgoed werden verkocht. Tegenwoordig zijn er meer dan vierhonderd miljoen verschillende producten te bestellen bij Amazon. Ook biedt het concern uit de koker van Jeff Bezos allerlei diensten aan, waaronder een videostreamingsdienst (Prime Video), een voice-assistent (Alexa) en een e-bookstore (Kindle). En dat is niet alles, de techgigant maakte dit jaar ook bekend dat het filmstudio MGM, bekend van James Bond, heeft gekocht.
De overname onderstreept de ambitie van Amazon om veel meer te zijn dan alleen een webwinkel. Het bedrijf wil een ecosysteem worden waar klanten voor alles terecht kunnen. En dat alles wordt wel heel letterlijk genomen. Sinds kort kun je namelijk ook bij Amazon terecht om je haar eens goed onder handen te laten nemen.
De eerste locatie van het kappersconcept is te vinden in centraal-Londen, nabij het bekende winkelgebied Spitalfields Market. “Voor deze locatie is gekozen omdat er dagelijks een groot aantal bezoekers naar de markt komt. Daarnaast zijn er veel omwonenden en kantoormedewerkers waarvan wij denken dat die geïnteresseerd zullen zijn in de ervaring die wij aanbieden in de salon”, laat Ruth Attridge, pr-manager van Amazon in het VK, weten.
Groeimarkt
Door in het Verenigd Koninkrijk de salon te openen, zet Amazon een tactische en weloverwogen zet. Het Verenigd Koninkrijk behoort namelijk tot de drie grootste cosmetica-afnemers van Europa. In 2017 was de marktwaarde van deze sector maar liefst 9,8 miljard Britse pond (11,4 miljard euro). En sindsdien is het alleen maar sneller gaan groeien. In 2019 liep de marktwaarde namelijk op tot 33 miljard Britse pond. Wereldwijd genereerde de cosmetica-industrie in 2019 380 miljard dollar (312,5 miljard euro) en de verwachting is dat dat in 2027 oploopt tot 463 miljard dollar. Nog genoeg potentie dus voor Amazon dat met Salon de mogelijkheden van het domein kan verkennen.
Daarnaast is de kapsalon een handig middel om meer naamsbekendheid en meer verkopen te generen op de Amazon Professional Beauty Store. Dit onlineplatform werd medio 2019 gelanceerd en richt zich met kappersproducten als haardrogers en stijltangen op professionele haarstylisten.
De salon
De 140 vierkante meter grote salon bestaat uit twee verdiepingen. In de kapperszaak wordt onder meer gebruik gemaakt van augmented reality voor haaradvies. Met die techniek is het bijvoorbeeld mogelijk diverse haarkleuren virtueel uit te proberen.
Ook is de salon voorzien van entertainment door middel van tablets. Displays geven daarnaast informatie over de diverse haarproducten. Via de schermen kunnen klanten de betreffende producten direct bestellen en thuis laten bezorgen. “Daarnaast zal de salon een plek zijn waar we samenwerken met toonaangevende merken om de nieuwste technologie te testen en te integreren, wat de bredere salonindustrie ten goede zal komen”, aldus Attridge.
Amazon zegt in zijn Salon een unieke ervaring te willen creëren voor zijn klanten die wordt versterkt door technologie. “Er komen interactieve winkeldisplays en een creatieve studio om klanten te helpen hun nieuwe look vast te leggen. Met de augmented reality-technologie kunnen klanten experimenteren met verschillende haarkleuren. We blijven hier nieuwe functies herhalen en uitproberen.”
Point & learn-technologie
Klanten kunnen bijvoorbeeld gebruikmaken van de zogenoemde ‘point & learn’-technologie: ze wijzen naar een product op een schap om informatie te krijgen of brandvideo's te kunnen zien. Veel producten in de salon zijn voorzien van een QR-code. Als je deze code scant met je telefoon krijgt je in een handomdraai alle informatie te zien over het product met daarbij de mogelijkheid het product direct online aan te schaffen.
In totaal kunnen er acht stylisten aan de slag in de zaak. Omdat er op dit moment strenge maatregelen gelden, is dat vooralsnog beperkt tot vier. Met onder meer gratis mondmaskers en ontsmettingsmiddel, temperatuurcontroles en spatschermen die de aparte stylingstations van elkaar scheiden wordt er coronaproof geknipt en gekapt.
De salon is in eerste instantie alleen bedoeld voor werknemers van Amazon. Bij succes zal de salon ook worden geopend voor klanten. Er zijn echter geen concrete ideeën voor verdere expansie, aldus de pr-manager. “Het wordt een experimentlocatie waar we nieuwe producten en technologie presenteren. Er zijn dus op dit moment geen plannen om andere Amazon Salon-locaties te openen.”
Ondanks dat Amazon Salon dus voorlopig geen nieuwe locaties op de planning heeft staan, lijkt het haast onwaarschijnlijk dat dit concept – kijkend naar de omvang en groei van de cosmeticamarkt – in de toekomst niet in meer landen uitgerold gaat worden. De techgigant roept niet voor niets dat het een ecosysteem wil worden waar klanten voor alles terecht kunnen. En haar, dat stopt natuurlijk nooit met groeien.