Duizendpoot Amazon is sinds afgelopen voorjaar actief in een voor de techgigant nieuwe markt: de kappersbranche. Natuurlijk zou Amazon zichzelf niet zijn als het de boel in zijn Salon-concept niet net wat anders aanpakt dan de gemiddelde kapper. Het is dan ook vooral een nuttige proeftuin om de zakelijke kansen van deze branche haarfijn uit te kammen.


Veel consumenten kennen Amazon als de online aanbieder van de meest uiteenlopende producten. Wat begon als het online verkopen van boeken in de jaren negentig, groeide al snel uit tot een webwinkel waar ook films, games, elektronica, software en speelgoed werden verkocht. Tegenwoordig zijn er meer dan vierhonderd miljoen verschillende producten te bestellen bij Amazon. Ook biedt het concern uit de koker van Jeff Bezos allerlei diensten aan, waaronder een videostreamingsdienst (Prime Video), een voice-assistent (Alexa) en een e-bookstore (Kindle). En dat is niet alles, de techgigant maakte dit jaar ook bekend dat het filmstudio MGM, bekend van James Bond, heeft gekocht.

De overname onderstreept de ambitie van Amazon om veel meer te zijn dan alleen een webwinkel. Het bedrijf...