‘Sorry, ik ben wat later, ik verwacht nog een pakketje.’ Hoewel e-commerce – met name tijdens een pandemie – veel gemak biedt zorgt het ook voor frictie voor de consument én de retailer. Box, Big+ Click & Collect en The Point willen een oplossing bieden.


Het aantal verstuurde pakketjes blijft door de groeiende populariteit van e-commerce alsmaar stijgen. Met als klap op de vuurpijl: de coronacrisis. In het eerste kwartaal van 2021 bezorgde marktleider PostNL bijvoorbeeld 108 miljoen pakketjes, een stijging van  61 procent ten opzichte van een jaar eerder. 


Kortom, de bezorgdiensten draaien overuren. Diverse partijen als PostNL, DHL en DPD rijden met hun volgeladen busjes af en aan door de wijk. In sommige gevallen wordt die lastmile met de fiets afgelegd om het proces zo wat te verduurzamen. Maar dan kom je bij het volgende euvel: niet elke voordeur gaat open bij het afleveren van het pakket. En wie zijn bestelling geregeld bij de buren in de gang laat stallen, zet de onderlinge verhoudingen in de wijk op scherp. In zo’n geval bieden sommige bezorgdiensten (zoals DHL)...