Grappig, hip, de lelijkste schoen ooit gemaakt? Weinig merken roepen zoveel controverse op als Crocs. De Amerikaanse klompschoen met gaatjes beleefde gouden jaren, viel hard terug en komt nu even hard terug.

Voor de meeste schoenenmerken is dit niet bepaald de tijd om recordomzetten te schrijven. Overleven is al moeilijk genoeg. Het bericht dat Crocs begin mei naar buiten brengt roept dan ook de nodige verbazing op.

Kort samengevat: 381 miljoen euro omzet over het eerste kwartaal, 64 procent meer dan een jaar eerder. 9,1 miljoen euro winst in datzelfde eerste kwartaal, negen keer zoveel als in 2020. En voor het lopende boekjaar durft Crocs al te voorspellen dat de omzetgroei zal uitkomen op veertig à vijftig procent.
 

Hype
Het zijn bijzondere cijfers voor een merk dat nog niet zo gek lang geleden op sterven na dood was. Crocs beleefde een korte, maar hevige bloeiperiode waarin de markante schoen uitgroeide tot een heuse hype. Door andere volksstammen werd de schoen juist verguisd.
 

Maar het ultieme love-it-or-hate-it-schoeisel was de laatste jaren vooral...