Jarenlang hadden we het over beleving, experiences, ontmoetingsplekken en andere hoogdravende ideaalbeelden van wat een winkel moet zijn. Omdat er de afgelopen kleine anderhalf jaar weinig te beleven, ervaren en ontmoeten viel is de vraag gerechtvaardigd of we ons beeld over de winkel van de toekomst moeten bijstellen. Sterker nog: niet langer is de vraag hoe de winkel van de toekomst, maar hoe post-corona retail eruitziet. En dat gaat echt niet over desinfectiepompjes en looppijlen op de vloer.

My Jewellery
“De hoogtijdagen van de platte winkelstraat zijn voor millennials en Gen Z’ers echt voorbij”, zegt oprichter Sharon Hilgers van My Jewellery in dit magazine. Zij kan het weten, als onderdeel van die doelgroep én met een business die volledig op die consumentengroep gericht is. “Het moet er héél leuk zijn, anders komen we niet.”

Is dat, in al zijn eenvoud, de beste samenvatting van waar veel retailers vandaag mee te kampen hebben? Weten we niet meer hoe we winkelen leuk maken?

Er speelt nog wel iets meer. Als het antwoord op de vraag hoe het toekomstige...