Wibra mag personeel minuren laten inhalen

Wibra mag zijn medewerkers de uren laten inhalen die zij tijdens de lockdown niet hebben gewerkt. Dat oordeelt de kortgedingrechter in een zaak die was aangespannen door vakbond FNV.

De FNV stapte naar de rechter, omdat de bond van mening is dat Wibra deze uren al via de NOW-regeling gecompenseerd kreeg. De textieldiscounter zou deze uren moeten kwijtschelden. Wibra-directeur Bas Duijsens wees erop dat de keten handelt in lijn met de cao voor retail non-food. De ene keer werk je minder  voor je maandsalaris, de andere keer wat meer.

De rechter is het met Wibra eens. De keten past de cao op een juiste manier toe en handelt 'niet in strijd met goed werkgeverschap'. Volgens de rechter is het ook niet zo dat werknemers zich onbeperkt beschikbaar moeten houden voor het inhalen van de minuren. "Het inroosteren gebeurt in goed overleg met de werknemer en er zijn grenzen aan het maximaal aantal uren dat ingehaald moeten worden." Het gaat om veertig minuten per werknemer in de resterende 35 weken van dit jaar. "Dat is niet onaanvaardbaar."

Haatcampagne van FNV
Wibra is uiteraard blij met de uitspraak, maar in een verklaring haalt de keten flink uit naar de FNV. Het bedrijf spreekt van een 'haatcampagne', die de organisatie en de medewerkers ernstig heeft beschadigd. 

"Wij nemen dat de FNV zeer kwalijk, temeer nu FNV niet eens partij is bij de cao", schrijft Wibra. "We hebben veel boze e-mails ontvangen en op sociale media werden erg schadelijke berichten geplaatst als resultaat van de onjuiste pr van de FNV. De bond schetste in de media van Wibra een karikatuur van de werkelijkheid."

Reacties 5


John Eves 5 jul, 14:16

Betalen ze dan wel de now subsidie voor deze uren terug? Of eten ze gewoon lekker van 2 walletjes?


Jannie Verhaaf 5 jul, 16:12

Ik vind de uitspraak niet terecht daar hier sprake is van overmacht door Corona. Indien alle werkgevers dit gaan doen heeft het geen nut de bedrijven financiële steun te bieden door de overheid. Het betreft hier uitbuiting oftewel moderne slavernij.


Frank Den Hollander 6 jul, 11:13

Als dit echt gaat om 40 minuten per werknemer welke in de komende 35 weken ingehaald moet worden. ? Dat is een ruime minuut per week. Waar praten we dan over ?
Het is geven en nemen: genoeg werknemers voeren ook prive gesprekken in werktijd. Daar hoor je niemand over.
Hoe durft men te spreken over moderne slavernij ?
Om de Corona gevolgen te overleven moet iedereen water bij de wijn doen lijkt mij.
Ik wens Wibra de komende tijd goede omzetten toe. De enige manier voor baanbehoud voor iedereen.
Ik wens de medewerkers veel werkplezier toe en zet de knop om naar positiviteit met elkaar.


Alex Lex 6 jul, 12:12

Ben zelf muzikant..
Ik mocht niet eens werken tussen mrt 2020 en nu.
Geen geld geen overheidssteun.

Zou blij zijn een werkgever als de Wibra.
Niet werken en toch je baan behouden.
De Wibra heeft gevochten voor haar bestaan afgelopen corona crisis.
Als werknemer hoefde je niks te.
Je salaris bleef gewoon komen.

1 minuut in de week in halen.

Uiteraard kun je ook ontslag nemen nadat je maanden lang hebt thuis gezeten en geld van je werkgever Wibra hebt ontvangen

Terwijl het management hun best deed om de Wibra toch nog instand te houden en na de corona iedereen weer terug laten kunnen komen naar zijn baan.

Neem gerust ontslag..
Als je nu weer je handen uit de mouwen moeten steken.

Dat is jou recht.


Mark De Jong 7 jul, 07:47

Ik ben zzpr en kreeg geen enkele vorm van subsidie. Ik zou blij zijn met een werkgever die vraagt/eist of ik nog een 45 min per week extra wil werken. Ik weet natuurlijk niet hoe de cultuur binnen Wibra is, maar het lijkt alsof ze met meer ergernissen lopen

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!