Wibra mag zijn medewerkers de uren laten inhalen die zij tijdens de lockdown niet hebben gewerkt. Dat oordeelt de kortgedingrechter in een zaak die was aangespannen door vakbond FNV.
De FNV stapte naar de rechter, omdat de bond van mening is dat Wibra deze uren al via de NOW-regeling gecompenseerd kreeg. De textieldiscounter zou deze uren moeten kwijtschelden. Wibra-directeur Bas Duijsens wees erop dat de keten handelt in lijn met de cao voor retail non-food. De ene keer werk je minder voor je maandsalaris, de andere keer wat meer.
De rechter is het met Wibra eens. De keten past de cao op een juiste manier toe en handelt 'niet in strijd met goed werkgeverschap'. Volgens de rechter is het ook niet zo dat werknemers zich onbeperkt beschikbaar moeten houden voor het inhalen van de minuren. "Het inroosteren gebeurt in goed overleg met de werknemer en er zijn grenzen aan het maximaal aantal uren dat ingehaald moeten worden." Het gaat om veertig minuten per werknemer in de resterende 35 weken van dit jaar. "Dat is niet onaanvaardbaar."
Haatcampagne van FNV
Wibra is uiteraard blij met de uitspraak, maar in een verklaring haalt de keten flink uit naar de FNV. Het bedrijf spreekt van een 'haatcampagne', die de organisatie en de medewerkers ernstig heeft beschadigd.
"Wij nemen dat de FNV zeer kwalijk, temeer nu FNV niet eens partij is bij de cao", schrijft Wibra. "We hebben veel boze e-mails ontvangen en op sociale media werden erg schadelijke berichten geplaatst als resultaat van de onjuiste pr van de FNV. De bond schetste in de media van Wibra een karikatuur van de werkelijkheid."
Mark De Jong 7 jul, 09:47
Alex Lex 6 jul, 14:12
Frank Den Hollander 6 jul, 13:13
Jannie Verhaaf 5 jul, 18:12
John Eves 5 jul, 16:16