Nederlandse webshops die leveren aan consumenten in het Verenigd Koninkrijk zijn minder concurrerend geworden ten opzichte van Britse webshops. Dat komt door de nieuwe btw-regels en hogere invoerrechten, zegt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) in het julinummer van RetailTrends.
Sind 1 januari is de Brexit officieel en gelden er nieuwe regels tussen het VK en de EU. Het is uiteraard aan de retailers zelf om te beoordelen of de Britse markt nog interessant genoeg voor hen is, zegt projectmanager businessdevelopment coaches Paul Vonk van de RVO. "Indien de baten niet meer opwegen tegen de kosten kan het een logische keuze zijn om niet meer in het VK te verkopen of ernaar te exporteren."
De Nederlandse optiekketen Ace & Tate ziet de nadelige gevolgen ook. "Helaas is het de Britse klant die de effecten van Brexit voelt", zegt marketingdirecteur Sean Peron. "Een klant die online bij een Europees merk bestelt met een logistiek centrum in de EU moet langer op zijn product wachten dan voorheen." Ace & Tate heeft extra geïnvesteerd in de supplychain om de spullen zo snel mogelijk in het VK te krijgen. Ook zijn er meer medewerkers voor de klantenservice aangetrokken voor advies en hulp.
Het in 2013 in Amsterdam opgerichte bedrijf heeft elf winkels in het Verenigd Koninkrijk en dat worden er niet minder. "Ze hebben zeer goed gepresteerd en ze zullen een sleutelrol blijven spelen in onze omnichannelstrategie in het VK", aldus Peron.
Maar het is niet alleen kommer en kwel. Volgens de Kamer van Koophandel valt er nog steeds prima zaken te doen en sommige webshops varen juist wel bij de Brexit, valt te lezen in het magazineartikel.
Reacties 0