Bol.com legt zich neer bij vonnis: 750.000 euro naar Brabantia

Bol.com maakt alsnog zo'n 750 duizend euro over aan Brabantia. De webwinkel legt zich neer bij het vonnis van de rechtbank, zegt een woordvoerster desgevraagd tegen RetailTrends.

Bol.com kreeg eind 2019 een e-mail, in gebrekkig Nederlands, waarin stond dat het rekeningnummer van Brabantia was gewijzigd. Het geld moest voortaan naar een Spaanse rekening. De webwinkel wijzigde het rekeningnummer en maakte vanaf 5 december 2019 tot in januari 2020 meerdere bedragen over, in totaal 751.493,09 euro. Het bleek dat het mailaccount van een medewerkster van de boekhoudafdeling van Brabantia was gehackt.

Bol.com zei dat zijn medewerkers niets te verwijten viel. Zo was de mail afkomstig van het adres dat bij hen bekend was, de lay-out zag er normaal uit en er stonden handtekeningen onder. De webwinkel vindt dan ook niet dat Brabantia alsnog geld van bol.com hoeft te krijgen. De rechter was het daar niet mee eens. De mail had bij bol.com 'tot gezonde argwaan' moeten leiden. "Waarom zou een in Nederland gevestigde onderneming alle betalingen van een andere in Nederland gevestigde onderneming willen ontvangen op een Spaanse bankrekening?" Ook het taalgebruik had moeten opvallen.

Bol.com zei na de uitspraak zich te beraden op een hoger beroep. Inmiddels is duidelijk dat het bedrijf zich bij het vonnis neerlegt. "Daarmee is de zaak voor ons afgerond", zegt de woordvoerster. De kwestie was voor Bol.com aanleiding om de procedures aan te passen. Maar wat er is veranderd, wil de woordvoerster niet zeggen.

Reacties 2


Klaas Jaarsma 22 jul, 10:24

Benieuwd of justitie nog iets onderneemt om de echte criminelen te pakken. Rekening nummer is bekend dus erg moeilijk kan dit niet zijn. (De vraag stellen is hem eigenlijk ook al beantwoorden :-)


Jan Jansen 22 jul, 11:10

Ooit van katvangers gehoord meneer Jaarsma?

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!