Forse boete voor Luxottica wegens kartelafspraken

De Franse mededingsautoriteit heeft het Italiaanse Luxottica een boete van ruim 125 miljoen euro opgelegd vanwege kartelafspraken bij de verkoop van brillen. Ook de Franse luxebedrijven LVMH en Chanel zijn beboet.

Luxottica is de monturentak van het Frans-Italiaanse concern EssilorLuxottica, bekend van merken als Ray-Ban en Oakley. Tussen 2005 en 2014 dwong het opticiens bepaalde prijzen te hanteren. Ook verbood het opticiens om bepaalde merken via internet te verkopen.

LVMH (Dior en Louis Vuitton) maakte zich ook aan beide schuldig en kreeg een boete van een half miljoen euro. Chanel verbood volgens de mededingingsautoriteit de onlineverkoop van bepaalde merken en moet daarom 130 duizend euro betalen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!