Bol.com start met het op maat verpakken van verschillende producten in één doos. De webwinkel gebruikt daarvoor een nieuwe inpakmachine die naar eigen zeggen ‘wereldwijd de eerste in zijn soort’ is.
Bestellingen die uit meerdere artikelen bestaan worden vaak in een onnodig grote doos bezorgd. De multi-inpakmachine kan de afmetingen scannen van meerdere artikelen tegelijk en vouwt hier één kartonnen doos omheen. Deze technologie levert volgens bol.com een nieuwe bijdrage aan zijn ambitie om de CO2-uitstoot terug te brengen tot 0 gram per pakket in 2025.
Inpakmachines voor bestellingen van één artikel gebruikt bol.com al sinds 2015. Maar de grootste uitdaging in e-commerce is volgens directeur logistiek en operatie Vincent Weijers het op maat verpakken van meerdere artikelen tegelijk van verschillende vormen en afmetingen. “Daar bestond geen machine voor.” Begin volgend jaar komen er nog eens vijf multi-inpakmachines bij, binnen enkele jaren moeten dat er tien zijn.
De nieuwe inpaktechniek zorgt voor minder lucht in de dozen en minder verpakkingsmateriaal. In combinatie met de bestaande inpakmachines voor losse producten verwacht bol.com volgend jaar in totaal 25 machines in gebruik te hebben om artikelen op maat in te pakken.
Reacties 0