Consumenten hebben in juli 2,1 procent meer besteed dan in diezelfde maand in 2019. Daarmee komt de consumptie voor het eerst sinds het uitbreken van de coronapandemie weer boven het niveau van voor de crisis, meldt het CBS.
Ten opzichte van juli vorig jaar gaven consumenten 4,8 procent meer uit. Het is de vierde maand van stijging op rij, al is die wat beperkter dan in april, mei en juni. Toen lagen de bestedingen respectievelijk 11,9, 11 en 6,7 procent boven het niveau van dezelfde maand een jaar eerder.
Niet iedere sector profiteert even sterk van de hogere bestedingen. Met een groei van 8,3 procent gingen de extra uitgaven vooral naar diensten, zoals een kapper- of restaurantbezoek. Aan duurzame goederen werd 1,6 procent meer besteed, vooral aan kleding en schoenen. Verder gaven consumenten 1,1 procent meer uit aan voedings- en genotmiddelen.
Het consumentenvertrouwen is in september nauwelijks veranderd, meldt het CBS verder. Dit kwam uit op een waarde van -5 ten opzichte van -6 vorige maand. Het oordeel over de economie verbeterde, maar de koopbereidheid verslechterde iets.
Reacties 0