Foodwatch: leeftijdsgrens voor energiedrankjes

Voedselwaakhond Foodwatch roept op om een leeftijdsgrens van achttien jaar in te stellen voor het kopen van energiedrankjes. Ook tien grote supermarktketens (samen goed voor negentig procent van het marktaandeel) zijn voor hiervoor, mits alle supermarkten meedoen. 

Het gaat om de volgende supermarkten: Albert Heijn, Aldi, Coop, DekaMarkt, Dirk, Jumbo, Lidl, Plus, Spar en Vomar. Nu hanteren alleen Vomar, Aldi en Lidl een leeftijdsgrens tot veertien jaar voor het kopen van energiedrankjes. 

Een te hoge consumptie van deze drankjes leidt volgens Foodwatch tot ernstige gezondheidsproblemen voor kinderen en jongeren vanwege het hoge cafeïne- en suikergehalte. Ook de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde heeft alarm geslagen en roept op tot een leeftijdsgrens van achttien jaar.

Voor de implementatie van deze grens kijken de supermarkten naar het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) via branchebrede afspraken of naar de overheid via wetgeving. Foodwatch laat weten dat het haar niet uitmaakt wie van de twee als eerste het initiatief neemt. “Als er maar een nationale leeftijdsgrens voor energiedrankjes komt.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!