De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft Samsung een boete van ruim 39 miljoen euro opgelegd. Volgens de toezichthouder dreef het Zuid-Koreaanse bedrijf online de prijzen van televisies op.
Via zogenoemde webcrawlers struinde Samsung het internet af. Als het bedrijf op Samsung-tv's stuitte waarvan de verkoopprijzen lager lagen dan het merk wilde, werd winkeliers gevraagd de prijzen te verhogen. Volgens de ACM deed Samsung het voorkomen alsof het om een advies ging, maar in werkelijkheid waren de berichten niet vrijblijvend.
Daarnaast greep Samsung ook in als winkeliers klaagden over concurrenten die te lage prijzen rekenden. Uit e-mails en WhatsApp-berichten bleek dat het bedrijf de bewuste verkopers dan tot de orde riep.
Volgens de ACM werden vanaf januari 2013 tot en met december 2018 zeven winkeliers door Samsung onder druk gezet. De toezichthouder wijst erop dat winkeliers zelf hun prijzen moeten kunnen bepalen. Doordat Samsung de verkopers over en weer informeerde, wisten ze dat ze de prijs van tv's konden verhogen zonder zichzelf uit de markt te prijzen. Via deze prijsafstemming beschermde Samsung de eigen marges en de marges van de detailhandelaren.
Samsung laat in een reactie weten teleurgesteld te zijn in het besluit, meldt de NOS. "Wij vinden dat Samsung de mededingingsregels in de Nederlandse televisiemarkt niet heeft geschonden." Het bedrijf gaat tegen de boete in beroep.
Reacties 0