Cosmeticamerk Lush meldt zich vanaf 26 november af op zijn accounts op Facebook, Instagram, Snapchat, WhatsApp en TikTok. De retailer zegt zich pas weer aan te melden als deze platformen een veilige omgeving bieden voor hun gebruikers.
Lush meent dat de negatieve effecten van social media nauwelijks worden erkend. "We hopen dat deze platformen strenge richtlijnen gaan opstellen en we hopen dat er internationale regelgeving komt. Maar we kunnen niet wachten", schrijft het cosmeticamerk in het statement.
"Als bath bomb-uitvinder steek ik al mijn energie in het maken van producten die mensen helpen te ontspannen en hun welzijn bevorderen. Socialmediaplatformen zorgen voor precies het tegenovergestelde, met algoritmen die zo zijn ontworpen dat mensen maar blijven scrollen", zegt Jack Constantine, cdo bij Lush, in het pamflet.
Lush voert het beleid door in alle 48 landen waar het actief is. Het bedrijf belooft bovendien niet helemaal 'asociaal' te worden, maar naar manieren te zoeken om in contact te blijven met zijn klanten.
Lush is niet het eerste voorbeeld van een merk dat Facebook in de ban doet. Lees op RetailTrends een compleet artikel over deze cancel culture.
Bert Ysfogel 24 nov, 11:58