De Nederlandse consument heeft dit jaar eerder zijn sinterklaasinkopen gedaan. Half oktober gold dat voor dertig procent van de Nederlanders, een jaar eerder was dat 26 procent. Half november steeg dit percentage naar 45, tegen 36 procent in 2020. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van Thuiswinkel.org.
“Door het afgelopen coronajaar en onze campagne ‘Wees voorbereid, bestel op tijd’, doen consumenten steeds eerder aankopen voor de feestdagen. Een goede zaak, want hiermee verlichten we de druk op de hele keten”, aldus Marlene ten Ham, directeur vanThuiswinkel.org.
Ook worden feestdagen-aankopen steeds meer online gedaan, meldt Thuiswinkel.org. Waar consumenten half oktober nog een grotere voorkeur hadden voor fysieke winkels (31 procent liever fysiek, 28 procent liever online), lijkt dit half november om te draaien: 22 procent koopt dan nog liever fysiek en 36 procent liever online. Het oplopen van de coronabestemmingen en de aangescherpte maatregelen spelen hierbij een rol.
Voor kerst is de consument ook op tijd met bestellen. Half november heeft 38 procent van de Nederlanders al kerstaankopen gedaan, vorig jaar rond dezelfde tijd was dit 25 procent. Dit betekent echter niet dat consumenten al klaar zijn met kopen, maar liefst 79 procent van de Nederlanders is van plan om (misschien) nog (meer) aankopen te doen voor kerst.
Reacties 0