Consumptie in de lift, maar vertrouwen keldert

Consumenten hebben in oktober 8,5 procent meer besteed dan in diezelfde maand een jaar eerder. In vergelijking met oktober 2019 gaven consumenten 1,8 procent meer uit, meldt het CBS.

Consumenten hebben in oktober 12,2 procent meer uitgegeven aan diensten, zoals telefoon- en internetabonnementen, verzekeringen, een bezoek aan de kapper, een restaurant of een voetbalwedstrijd, dan in oktober 2020. 

Ook hebben consumenten in oktober 8,1 procent meer besteed aan duurzame goederen dan in oktober 2020. Vooral aan kleding en schoenen hebben ze meer uitgegeven. Aan vervoermiddelen en woninginrichting werd echter minder besteed.

Het vertrouwen onder consumenten is wel flink aan het kelderen, meldt het CBS verder. Waar het consumentenvertrouwen in november uitkwam op -19 is dat in december -25. 

Met -25 lag het consumentenvertrouwen in december onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!