Supermarktketen Jumbo zag de verkopen afgelopen jaar licht stijgen. Het doel was een omzet van tien miljard euro in het jubileumjaar, maar dat is net niet gelukt.
De omzet kwam uit op 9,9 miljard euro, twee procent meer dan in 2020. Dat jaar telde wel een extra omzetweek. Als daarvoor wordt gecorrigeerd, bedroeg de groei vier procent. Het marktaandeel van Jumbo groeide naar ruim 22 procent.
E-commerce
Online was er een omzetgroei van dertig procent, naar ongeveer 650 miljoen euro. Om de snelle groei bij te kunnen houden, opende Jumbo in Bleiswijk zijn derde e-fulfilment center en tien nieuwe bezorghubs in de buurt van stedelijke centra. Dit jaar komen er nog eens vier bij. Daarnaast bereidt Jumbo zich voor op de opening van een vierde e-fulfilment center.
Jumbo is van plan zich aan te sluiten bij de nieuwe werkgeversvereniging E-commerce Nederland. Ook overweegt het bedrijf voor haar online-activiteiten over te stappen naar de nieuwe e-commerce cao.
Jumbo opende in België negen nieuwe winkels, waarmee de teller op zeventien kwam. Voor dit jaar staan er zo'n vijftien op de planning. In Nederland kwamen er negen winkels bij. In totaal heeft Jumbo in Nederland en België 705 winkels.
La Place
De resultaten van La Place vielen door de coronapandemie wederom tegen. De omzet bleef steken op 52 miljoen euro, vier procent hoger dan in 2020. De La Place-vestigingen waren een deel van het jaar gedwongen gesloten.
Reacties 0