Consumptie stijgt, vertrouwen daalt

Consumenten hebben in november 8,7 procent meer besteed dan in dezelfde maand in 2020. Vergeleken met november 2019 ging het om een stijging van 1,6 procent, meldt het CBS.

Aan diensten, zoals telefoon- en internetabonnementen, een bezoek aan de kapper, een restaurant of een voetbalwedstrijd, werd 14,2 procent meer uitgegeven. De horeca was november 2020 de hele maand dicht.

Consumenten besteedden 3,6 procent meer aan duurzame goederen. Vooral aan kleding en schoenen hebben ze meer uitgegeven. Aan voedings- en genotmiddelen werd ongeveer evenveel besteed als in november 2020.

Het CBS meldt verder dat de stemming onder consumenten in januari voor de vierde maand op rij verslechterde. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -28, tegen -25 in december. Consumenten waren negatiever over het economisch klimaat en ook de koopbereidheid nam af.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!