De opkomst van het metaverse leidt op termijn tot minder fysieke winkels. Kleinere merken en retailers zullen hierop moeten inspelen, zegt sectorbanker retail Henk Hofstede van ABN Amro.
Diverse grote techpartijen als Apple, Amazon en Microsoft zijn al volop bezig met het ontwikkelen van virtuele werelden. Het metaverse of metaversum wordt daarmee een nieuw kanaal om consumenten digitaal te verleiden spullen te kopen om te gebruiken in de echte wereld, stelt Hofstede. "Wanneer metaversum voor iedereen makkelijk toegankelijk wordt, kan het uitgroeien tot een invloedrijk digitaal verkoopkanaal. Het zal vooralsnog lang verlieslatend zijn - net als bij online -maar zal uiteindelijk leiden tot minder winkels."
Kleinere merken en retailers ontkomen er volgens Hofstede niet aan om met hun producten het metaverse op te gaan. Dat zal volgens hem via gezamenlijke platformen moeten gebeuren, omdat het zelfstandig bouwen hem geen haalbare kaart lijkt.
Onder meer Nike, Zara en Ralph Lauren experimenteren al in het parallelle, virtuele universum van het metaverse. Laatstgenoemde ziet dat als een noodzaak om jongere generaties te bereiken.
Meer weten over het metaverse en de kansen voor retailers? Lees dan hier verder.
Robert Van der Berghooven 27 jan, 11:49
J.A. Vos 25 jan, 18:40