Supermarktconcern Ahold Delhaize boekte vorig jaar een omzet van 75,6 miljard euro. Dat was 3,3 procent meer dan het jaar ervoor, toen het ook al profiteerde van de coronacrisis. De onlineverkopen groeiden met ruim 38 procent.
Ook in het slotkwartaal deed het moederbedrijf van Albert Heijn en bol.com het beter dan in 2020. Gecorrigeerd voor de extra week in dat jaar viel de omzet 6,7 procent hoger uit. Gezien de uitdagingen in de toeleveringsketen en de inflatiedruk waren de resultaten volgens topman Frans Muller beter dan verwacht. De marges blijven dit jaar redelijk op peil, is zijn verwachting.
Muller wijst erop dat de 38 filialen van supermarktketen Deen met succes zijn omgebouwd tot Albert Heijn-winkels. Albert Heijn wist zo zijn positie als markleider te verstevigen (van 35 naar 35,9 procent). Inmiddels maken ruim 300 duizend klanten gebruik van Albert Heijn Premium, waarmee ze onder meer korting kunnen krijgen.
De omzet van bol.com steeg vorig jaar met 21 procent tot 2,8 miljard euro. De grootste groei lijkt achter de rug. Waar in het vierde kwartaal van 2020 de omzet met 70 procent steeg, was er nu een plus van 7,8 procent. Meer dan de helft van de omzet komt van de 49 duizend verkooppartners.
Reacties 0