Twee jaar na de start van de coronacrisis groeien de omzetten van supermarkten en speciaalzaken niet meer. Alleen bakkers blijven een toename zien, blijkt uit cijfers van GfK die NU.nl opvroeg.
Zowel supermarkten als speciaalzaken groeiden direct na de invoering van de coronamaatregelen in 2020 hard. Sinds de horeca weer volledig open is stijgen de omzetten van zowel supermarkten als speciaalzaken niet meer, zegt onderzoeker Norman Buysse van GfK. “De bakker is de uitzondering, die hebben de consument aan zich weten te binden.”
Groentewinkels zagen hun omzet als eerste weer dalen en die ontwikkeling zet door. “In 2020 groeiden ze het hardst maar sinds vorig jaar daalt de omzet ook het hardst”, zegt Buysse. Naast bakkers blijven kaaswinkels het relatief goed doen.
Alle foodretailers merken het effect van de heropening van de horeca. Voor speciaalzaken speelt daarnaast mee dat mensen minder thuiswerken. Zij hebben beperktere openingstijden dan supermarkten waardoor consumenten nu weer minder tijd hebben om ze te bezoeken.
Reacties 0