Het aantal vacatures in de detailhandel is fors toegenomen. De sector moet daarom inzetten op hogere salarissen, verbetering van het welzijn van het personeel en op digitalisering, stelt ABN Amro in de Welzijnsmonitor Retail.
In het vierde kwartaal van vorig jaar steeg het aantal vacatures in de detailhandel tot 43.900. Veel werknemers hebben tijdens de coronapandemie ander en soms beter betaald werk gevonden, schrijft ABN Amro. "Ook wordt het tekort meer structureel van aard door vergrijzing van de bevolking."
'Primark-premie'
Een belangrijk struikelblok in het aantrekken en behouden van personeel zijn volgens ABN Amro de relatief lage lonen in de detailhandel. Dat komt deels door de jaarlijkse tegemoetkoming voor werkgevers die werknemers in dienst hebben die het minimumloon krijgen of net iets meer. Vakbond FNV vindt dat deze 'Primark-premie' een verkeerde prikkel geeft. Als bedrijven de lonen verhogen, raken zij de subsidie kwijt. ABN Amro wijst erop dat bedrijven een hoger loon kunnen betalen dan de cao aangeeft.
Hoewel het welzijn van werknemers in de retail in 2020 toenam, scoort de sector slechter dan andere branches. Vooral op het vlak van persoonlijke ontwikkeling, zelfstandigheid en een goede privé-werkbalans valt volgens ABN Amro winst te behalen. Door de vergrijzing zal arbeidsmarktkrapte een structureel probleem blijven. ABN Amro pleit daarom voor de inzet van meer technologie. "Door robotisering en digitalisering wordt efficiënter gewerkt en is minder mankracht nodig."
Schulden
ABN Amro zegt te beseffen dat niet alle ondernemers kunnen investeren. "Na de coronapandemie kampen met name de kleinere retailers in de non-food nog met veel onzekerheden." Zo hebben veel ondernemers schulden bij de belastingdienst en verhuurders. Ook hebben veel mkb'ers ingeteerd op hun reserves en hebben ze spaargeld moeten aanwenden om te kunnen overleven.
Reacties 0