Waardering en koopbereidheid Black Friday/Cyber Monday stijgt

Waardering en koopbereidheid Black Friday/Cyber Monday stijgt

Vooral jongeren pakken hun voordeel, terwijl driekwart van de consumenten alvast sinterklaas- en kerstcadeaus inslaat.

De koopjesvierdaagse van Black Friday tot en met Cyber Monday lijkt steeds meer in trek. Ongeveer 3 van de 5 mensen zegt van plan te zijn een aankoop te doen. In 2022 was dit nog 2 op 5. Daarbij zegt ruim een derde (veel) meer te gaan uitgeven dan vorig jaar.

Het overgrote deel van de shoppers, zo’n driekwart, gebruikt de actiedagen om cadeaus voor de feestdagen in te slaan. De helft van de respondenten geeft aan in deze periode aankopen te doen die ze al langer willen doen, blijkt uit onderzoek door ABN AMRO en Q&A Retail onder ruim 2000 consumenten. Daar staat tegenover dat – net als vorig jaar – 4 op de 10 respondenten zegt dat zij verleid worden door mooie aanbiedingen, ook al waren ze vooraf niet van plan om deze afgeprijsde producten te kopen.

Waardering
De koopjesdagen worden positiever gewaardeerd dan voorheen. Het aantal mensen dat wars is van de acties daalde van 47 procent naar 32 procent, terwijl de groep liefhebbers groeide van 18 naar 30 procent. Over het algemeen geldt: hoe jonger de consument, hoe hoger de waardering en geplande uitgaven.

De helft van alle ondervraagden verwacht dit jaar net zoveel geld uit te geven als vorig jaar en 35 procent denkt zelfs (veel) meer uit te geven dan vorig jaar. Vooral mannen zijn dit laatste van plan.

Onveranderd is dat de categorieën kleding/schoenen en elektronica het populairst blijven. Bijna de helft van de respondenten die tijdens de actiedagen iets gaat kopen, kiest voor 1 van deze 2 categorieën. Daarnaast koopt 1 op de 3 speelgoed en games, drogisterij- en parfumerie-artikelen en cadeaus. Daarbij speelt mee dat vier op de tien respondenten stelt alleen luxeproducten te kunnen kopen wanneer deze in de aanbieding zijn.

Kritiek
Het onderzoek legt ook kritiek bloot. Circa 4 op de 10 respondenten zeggen niets tijdens deze actiedagen te gaan aanschaffen en net als vorig jaar zijn de redenen daarvoor nagenoeg gelijk; ze vinden het een onzinnige commerciële actie waar ze niet aan mee willen doen. En net als vorig jaar zegt twee derde van deze groep alleen spullen te kopen op een tijdstip dat ze zelf willen bepalen. Het oordeel dat men al genoeg spullen heeft, is onder deze groep zelfs toegenomen naar bijna 30 procent.

Bijna de helft van alle respondenten vindt dat Black Friday en Cyber Monday leiden tot onnodige overconsumptie en dat deze koopdagen een negatieve impact hebben op het milieu en de samenleving. Hoe ouder de generatie, hoe hoger dit percentage.

Volgens schatting van Betaalvereniging Nederland werden tijdens de vier dagen tussen Black Friday en Cyber Monday in ons land 66,5 miljoen pinbetalingen verwerkt, met een gemiddeld bonbedrag van zo’n 27 euro. Dit leidde tot een totaalomzet van ongeveer 1,86 miljard euro. Vergeleken met een reguliere vrijdag tot en met maandag in begin november, ligt de omzet daarmee 15 procent hoger.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!