Zo gaan Nederlandse retailers om met duurzaamheid

Zo gaan Nederlandse retailers om met duurzaamheid

De eerste editie van Sustainable Retail vond gisteren plaats in het AFAS Theater in Leusden. RetailTrends ontving daar met Q&A Retail retailers die hun visie op duurzaamheid deelden. Een terugblik in 6 quotes.

 

'Je moet iets ontwikkelen wat duurzaam is en waar je je brood mee kunt verdienen.'
- Marjolein Vendrig, cmo Bever

Het is voor Bever belangrijk om aan zijn duurzame doelen te voldoen. Volgens cmo Marjolein Vendrig maakt het niet uit als het onder de streep soms niet helemaal uitkomt. “We kijken ook naar omzet en NPS-scores. Als mensen Bever een mooi merk vinden, dan levert het uiteindelijk genoeg op." Toch benadrukt ze dat de commerciële kant uiteindelijk ook moet kloppen, anders kun je als retailer niet doorgaan.

'De grootste impact die retailers kunnen maken zit in de producten die op het schap liggen.'
- Henk Hofstede, sectorbanker ABN Amro

De meeste consumenten hebben geen idee van de impact van hun aankopen, stelt Henk Hofstede (ABN Amro). Aan retailers dus de taak om duurzamere keuzes te maken op bijvoorbeeld inkoopgebied. Kies bijvoorbeeld voor duurzame en gerecyclede materialen...

De eerste editie van Sustainable Retail vond gisteren plaats in het AFAS Theater in Leusden. RetailTrends ontving daar met Q&A Retail retailers die hun visie op duurzaamheid deelden. Een terugblik in 6 quotes.

 

'Je moet iets ontwikkelen wat duurzaam is en waar je je brood mee kunt verdienen.'
- Marjolein Vendrig, cmo Bever

Het is voor Bever belangrijk om aan zijn duurzame doelen te voldoen. Volgens cmo Marjolein Vendrig maakt het niet uit als het onder de streep soms niet helemaal uitkomt. “We kijken ook naar omzet en NPS-scores. Als mensen Bever een mooi merk vinden, dan levert het uiteindelijk genoeg op." Toch benadrukt ze dat de commerciële kant uiteindelijk ook moet kloppen, anders kun je als retailer niet doorgaan.

'De grootste impact die retailers kunnen maken zit in de producten die op het schap liggen.'
- Henk Hofstede, sectorbanker ABN Amro

De meeste consumenten hebben geen idee van de impact van hun aankopen, stelt Henk Hofstede (ABN Amro). Aan retailers dus de taak om duurzamere keuzes te maken op bijvoorbeeld inkoopgebied. Kies bijvoorbeeld voor duurzame en gerecyclede materialen bij de productie en produceer de items met behulp van duurzame energie. “Vraag leveranciers ook om inzicht in hun data van hun LCA (life cycle assessment, red). Hebben ze die inzichten niet? Blijf erom vragen. We moeten een beweging in gang gaan zetten.”

'De grote vraag is: heb je het echt nodig?'
- Quirine de Weerd, head of CSR Lidl

Eenvoud is key voor Lidl. Dat geldt ook voor de duurzaamheidsstrategie. Doordat zuinigheid in alle vezels van het bedrijf zit, wordt logischerwijs de vraag gesteld of zaken echt nodig zijn.  Als voorbeeld komt ze met een anekdote uit haar jeugd: “Bij opa en oma mocht ik de kachel niet aanzetten. Dat was duur. ‘Trek maar een extra trui aan’ zeiden ze dan. Zo moeten wij ook denken. En we moeten zo ook denken voor de klant. Die heeft te weinig informatie over de herkomst van producten. Wij weten dat wel, dus wij moeten de klant sturen.”

'Als duurzaamheid niet gedragen wordt door de top, gebeurt er niks.'
- Margreeth Pape, director sustainability Intergamma

Bij de aantreding van Margreeth Pape bij Intergamma was duurzaamheid nog niet verankerd in de strategie van het moederconcern van Gamma en Karwei. Er waren verschillende projecten, maar een overkoepelende strategie ontbrak. Pape stelde dat op met haar team. Richtinggevend leiderschap is daar een belangrijk onderdeel van. Dat helpt bij het tackelen van de grootste uitdaging: die koers vertalen naar de interne organisatie. “De top en het management moeten de strategie dragen en zich erover uitspreken. Maak het bijvoorbeeld een standaard onderdeel van presentaties. Als duurzaamheid niet gedragen wordt door de top, gebeurt er niks.”

'We moeten met elkaar anders en innovatiever denken, anders komen we er niet.'
- Erica Roolvink, inkoop en MVO-directeur 

Zeeman wil vooral kijken of er andere businessmodellen zijn dan degene die de retailers hanteren. Zo werken ze samen met kringloopketen Het Goed om op een efficiënte manier kleding te verzamelen die opnieuw kan worden verkocht. Ook experimenteert het bedrijf met circulaire producties zoals etuis, sokken, theedoeken en schorten. Ook al zijn die producten wat duurder, Zeeman hoopt dat de klant ze koopt. “Als we het schaalbaarder en groter kunnen maken, kan de prijs ook omlaag. Meer dan 50 procent van onze impact, van onze vervuiling, ligt buiten onze macht, bij de consument. Wij moeten zorgen dat we betaalbare commerciële producten aanbieden die de klant wil kopen. Dan doen we het goed.”

'Klanten moeten langzaam wennen aan verandering.'
- Anita Scholte op Reimer, directeur kwaliteit & duurzaamheid Albert Heijn

Albert Heijn ziet het als onderdeel van zijn missie om producten gezonder te maken. Dat doet de supermarktketen het liefst ‘ongemerkt’, vertelt Anita Scholte op Reimer, directeur kwaliteit & duurzaamheid. Zo had de keten in een yoghurtproduct voor kinderen de hoeveelheid suiker met 30 procent gereduceerd. Kinderen vonden het vervolgens niet meer lekker. “We zetten toen in 1 keer een te grote stap. Klanten moeten langzaam wennen aan verandering.” Dat geldt ook voor de transitie van dierlijk eiwit naar de plantaardige variant. “Het is een langzame weg. Je hebt soms geduld nodig, anders verliezen we de klant.”

Op de foto: Anita Scholte op Reimer (Albert Heijn).

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!