PostNL heeft in het eerste kwartaal van dit jaar 87 miljoen pakketten bezorgd bij consumenten. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er nog 108 miljoen.
Het post- en pakketbedrijf zegt sinds de oorlog in Oekraïne druk op de pakketvolumes te ervaren. De inflatie en het onzekere economische klimaat hebben impact op e-commerce, stelt ceo Herna Verhagen. “De samenstelling van de consumentenbestedingen kan tijdelijk verschuiven in de richting van diensten, ook vanwege de stijgende prijzen van sommige goederen, wat door kan werken in de ontwikkeling van de internetverkopen.” Daarnaast waren de pakketvolumes vorig jaar hoger dan normaal als gevolg van de coronalockdown.
De omzet van PostNL’s pakketdivisie kwam uit op 554 miljoen euro, een daling van ruim zestien procent. Het resultaat (genormaliseerde ebit) daalde nog veel harder: van 92 naar 18 miljoen euro. Dat heeft volgens het bedrijf te maken met de kosten die hoger uitvielen dan voorzien.
Reacties 0