Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Snapchat, TikTok en Mr Porter.
TikTok
TikTok begint voorzichtig te experimenteren met augmented reality. Met een nieuwe AR-tool wil het socialmediaplatform een belangrijkere omgeving worden voor merken om hun zichtbaarheid te vergroten. In de bètaversie van Camera IQ – beschikbaar in TikTok’s Effect House, het ‘techlab’ van het platform – kunnen retailmerken zelf AR-content creëren zonder zelf computercodes te hoeven schrijven. “Voorheen besteedden merken veel geld en heel veel tijd aan het ontwikkelen van één AR-ervaring, dus met een ontwerptool als de onze begint AR toegankelijker dan ooit te worden.” Estée Lauders cosmeticamerk Smashbox is tot dusver het eerste (en enige) retailmerk dat met de nieuwe tool aan de slag is...
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Snapchat, TikTok en Mr Porter.
TikTok
TikTok begint voorzichtig te experimenteren met augmented reality. Met een nieuwe AR-tool wil het socialmediaplatform een belangrijkere omgeving worden voor merken om hun zichtbaarheid te vergroten. In de bètaversie van Camera IQ – beschikbaar in TikTok’s Effect House, het ‘techlab’ van het platform – kunnen retailmerken zelf AR-content creëren zonder zelf computercodes te hoeven schrijven. “Voorheen besteedden merken veel geld en heel veel tijd aan het ontwikkelen van één AR-ervaring, dus met een ontwerptool als de onze begint AR toegankelijker dan ooit te worden.” Estée Lauders cosmeticamerk Smashbox is tot dusver het eerste (en enige) retailmerk dat met de nieuwe tool aan de slag is gegaan.
Mr Porter
Kledingretailer Mr Porter wil jonge ondernemers een steuntje in de rug geven en is hiervoor een samenwerking aangegaan met audio-app Everyone. Met korte gesprekken wil de kledingretailer jonge creatievelingen in de fashionbranche in contact brengen met mode-experts uit Londen, New York en Hongkong. “Een gesprek van vijf minuten kan een enorm verschil maken in iemands leven.” De community van Mr Porter kan er terecht voor advies over merkopbouw, productontwikkeling, relatiebeheer en overig carrière-advies.
Snapchat
De updates van Snapchat volgen elkaar in een rap tempo op: waar het socialmediaplatform vorige week aankondigde de winkelbeleving te digitaliseren met ‘Dress Up’, meldt het platform nu te gaan samenwerken met Cameo. Binnen Cameo, een ‘talentenpool’ voor socialmediatalent, betalen merken beroemdheden en influencers voor het maken van gesponsorde filmpjes. Met de samenwerking zet Snapchat een grote stap in het aanbieden van influencermarketing, waar tot dusver met name platformen als Instagram en TikTok bekend om stonden.
Beeld: Snap Inc.