Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Zalando, Walmart en Instagram.
Lounge
Zalando's winkelclub Zalando Lounge, nu Lounge by Zalando genoemd, heeft een nieuwe look en feel met vernieuwde website en app. Onder begeleiding van een nieuwe naam (Lounge by Zalando) en een nieuwe online merkidentiteit zegt de e-commercereus zijn klanten te willen meenemen in een zogeheten speurtochtervaring. Zo is het nieuwe logo voorzien van een diamantje die de aanbiedingen aangeeft die leden van de winkelclub 'niet mogen missen'. De kleuren die de klanten tegenkomen zijn helder en vrolijk, en moeten men overhalen over te gaan op meer aankopen. Elke dag om 7 uur 's ochtends lanceert Lounge by Zalando een aantal campagnes van maximaal 72 uur, waarin mode- en lifestyleproducten van populaire merken worden aangeboden voor...
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Zalando, Walmart en Instagram.
Lounge
Zalando's winkelclub Zalando Lounge, nu Lounge by Zalando genoemd, heeft een nieuwe look en feel met vernieuwde website en app. Onder begeleiding van een nieuwe naam (Lounge by Zalando) en een nieuwe online merkidentiteit zegt de e-commercereus zijn klanten te willen meenemen in een zogeheten speurtochtervaring. Zo is het nieuwe logo voorzien van een diamantje die de aanbiedingen aangeeft die leden van de winkelclub 'niet mogen missen'. De kleuren die de klanten tegenkomen zijn helder en vrolijk, en moeten men overhalen over te gaan op meer aankopen. Elke dag om 7 uur 's ochtends lanceert Lounge by Zalando een aantal campagnes van maximaal 72 uur, waarin mode- en lifestyleproducten van populaire merken worden aangeboden voor kortingen tot 75 procent. Het voormalige Zalando Lounge was al succesvol: 70 procent van de mensen die zich aanmelden, doen ook daadwerkelijk een aankoop bij de e-commercegigant.
Walmart
Walmart lanceert in de Verenigde Staten Text to Shop: een nieuwe app die is ontworpen om winkelen te vergemakkelijken. Het idee is dat klanten in hun drukke leven weinig tijd en aandacht hebben voor het maken van een boodschappenlijst. Met het downloaden van de app kan een klant op het moment dat een boodschap hem te binnen schiet, een product sms’en naar een met Walmart gekoppelde chat. De app houdt zo de boodschappenlijst voor de klant bij. Het is ook mogelijk daar een de boodschappenlijst op te vragen om te checken, of om direct een ophaal- of levertijd in te stellen en te betalen. Een vergelijkbare gebaseerde AI-tool genaamd Jetblack werd in 2020 door Walmart gelanceerd, maar werd na twee jaar gesloten.
Instagram
Instagram draait volgende maand het plan terug om van de social media-app ook een online winkelbestemming te maken. In februari zal de in 2020 toegevoegde winkel-tab verdwijnen. Vanaf 2018 veranderde Instagram de strategie al naar een meer shop-gerichte aanpak, maar dit resulteerde alleen maar in een lange periode aan klachten over de user experience. Het bedrijf vertelde zijn werknemers in september al dat het zijn inspanningen verschuift van e-commerce naar de advertentiebusiness, waar de belangrijkste inkomsten van moederbedrijf Meta vandaan komen. Maar dat betekent niet dat winkelfuncties volledig van Instagram worden verwijderd. Het bedrijf maakt in een online statement duidelijk dat het blijft investeren in de winkelervaring binnen de Instagram-app voor particulieren en bedrijven.