Appdate: Einde van het 'onafgerekende winkelmandjes'-tijdperk

Appdate: Einde van het 'onafgerekende winkelmandjes'-tijdperk

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van fonQ, Stored en Marks & Spencer.

FonQ

Woonwebwinkel fonQ komt deze week met een update voor verkooppartners. Merken kunnen de verkoop van hun eigen producten een boost geven met een selfservicetool, waarmee ze zelf op het platform campagnes kunnen starten, monitoren en analyseren. Gesponsorde producten komen op die manier naar eigen zeggen snel bij de potentiële klant terecht.

Florine de Laat, head of retail Media bij fonQ: “Door geavanceerde datamogelijkheden weten we waar de klant naar op zoek is. Als een klant bijvoorbeeld een eetkamerstoel zoekt, dan landt diegene op de juiste categoriepagina. Het startpunt van de zoektocht zit daardoor veel verder in de funnel, waardoor het rendement op je marketingeuro hoger is dan op een televisiecampagne.”

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van fonQ, Stored en Marks & Spencer.

FonQ

Woonwebwinkel fonQ komt deze week met een update voor verkooppartners. Merken kunnen de verkoop van hun eigen producten een boost geven met een selfservicetool, waarmee ze zelf op het platform campagnes kunnen starten, monitoren en analyseren. Gesponsorde producten komen op die manier naar eigen zeggen snel bij de potentiële klant terecht.

Florine de Laat, head of retail Media bij fonQ: “Door geavanceerde datamogelijkheden weten we waar de klant naar op zoek is. Als een klant bijvoorbeeld een eetkamerstoel zoekt, dan landt diegene op de juiste categoriepagina. Het startpunt van de zoektocht zit daardoor veel verder in de funnel, waardoor het rendement op je marketingeuro hoger is dan op een televisiecampagne.”

Marks & Spencer

Marks & Spencer zet vol in op zijn loyaliteitstak, Sparks. Afgelopen oktober lanceerde de retailer nog een eigen betaalmogelijkheid, waar nu een abonnementsdienst bij komt. Met Sparks Plus wil de Britse warenhuisketen klanten verleiden te betalen voor een vip-behandeling. De belofte: exclusieve toegang tot events en maandelijks een voucher ter waarde van 10 pond. En hoewel veel retailers starten met het in rekening brengen van verzend- en retourkosten, kunnen Sparks Plus-members onbeperkt pakketjes laten bezorgen en terugsturen. Naar eigen zeggen loopt het voordeel voor klanten op tot zo’n 200 pond per jaar. Het doel: klanten hoeven alleen nog de eigen apps te gebruiken van Marks & Spencer zelf. “We zijn van plan om beter verbonden en soepelere betalingsoplossingen te creëren voor M&S.com, onze app en landelijke winkels.”

 

Stored

Foto’s en screenshots van producten zorgen niet langer meer voor gemiste sales. Althans, als het aan AllSaints-oprichter Stuart Trevor ligt. Hij heeft zich gecommitteerd aan een nieuwe e-commerceapp: Stored. Het doel van de app is veelbelovend: een platform waarop alle verlanglijstjes van consumenten samenkomen, zowel online als offline. Appgebruikers kunnen winkelmandjes samenstellen met zowel online items als met fysieke producten. 

Zodra een klant een foto maakt van een product, wordt datzelfde item via de webshop in een online winkelmandje geplaatst. Dat winkelmandje kan worden gevuld met producten van verschillende merken uit aparte webshops en winkels. "Als retailer weet ik al jaren dat consumenten foto's maken van dingen in mijn winkels, of screenshots opslaan, maar ik had er geen invloed op. Tot nu.” De app is onlangs gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk, waar eerst een proef wordt gedraaid. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 37.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!