Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: HappySoaps en JD.com.
Winnaar: HappySoaps
Het gaat lekker met HappySoaps. Vorige maand haalde het Nederlandse merk voor plasticvrije verzorgingsproducten al een miljoen euro op via crowdfunding. Toen werd al gezegd dat uitbreiding naar Scandinavië een van de dingen is die daarmee gefinancierd moeten worden. Nu, krap een maand later. is het al zover. HappySoaps heeft zijn entree gemaakt in Zweden. En dat niet alleen: met ruim 150 verschillende producten in twintig categorieën is HappySoaps naar eigen zeggen direct het grootste plasticvrije verzorgingsmerk in Zweden. Het is de bedoeling dat ook de andere Scandinavische landen volgen.
Verliezer: JD.com
Bij de internationale e-commercereuzen lijkt de groei vaak onbegrensd. Meer, meer, meer is het adagium. Het moet voor het Chinese JD.com dan ook even wennen geweest zijn het deze week de zwakste omzetgroei sinds tijden moest publiceren. Oké: de omzet nam in het eerste...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: HappySoaps en JD.com.
Winnaar: HappySoaps
Het gaat lekker met HappySoaps. Vorige maand haalde het Nederlandse merk voor plasticvrije verzorgingsproducten al een miljoen euro op via crowdfunding. Toen werd al gezegd dat uitbreiding naar Scandinavië een van de dingen is die daarmee gefinancierd moeten worden. Nu, krap een maand later. is het al zover. HappySoaps heeft zijn entree gemaakt in Zweden. En dat niet alleen: met ruim 150 verschillende producten in twintig categorieën is HappySoaps naar eigen zeggen direct het grootste plasticvrije verzorgingsmerk in Zweden. Het is de bedoeling dat ook de andere Scandinavische landen volgen.
Verliezer: JD.com
Bij de internationale e-commercereuzen lijkt de groei vaak onbegrensd. Meer, meer, meer is het adagium. Het moet voor het Chinese JD.com dan ook even wennen geweest zijn het deze week de zwakste omzetgroei sinds tijden moest publiceren. Oké: de omzet nam in het eerste kwartaal nog altijd met achttien procent toe, een percentage waar menig retailer met jaloezie naar zal kijken. Maar voor JD.com betekent het de zwakste kwartaalgroei sinds het concern in 2014 naar de beurs ging. Oorzaak zijn de coronalockdowns in China, die met name miljoenenstad Shanghai hard raken. In ons land was er ook nog een positief nieuwtje voor JD: dochterbedrijf Ochama, dat sinds begin dit jaar enkele gemakssupermarkten heeft in Nederland, gaat samenwerken met Blokker. Met afhaalpunten bij de huishoudheten kan het bereik aanzienlijk vergroot worden.