Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Pinterest, Apple en Face the Public.
Pinterest
De rol van Pinterest in het e-commercelandschap wordt langzamerhand steeds groter. Kondigde het bedrijf onlangs nog aan te gaan samenwerken met webwinkelplatform WooCommerce; nu meldt Pinterest slagen te willen maken in het aanbieden van gepersonaliseerd winkeladvies. Om te leren van de winkelvoorkeuren van gebruikers heeft Pinterest online modeplatform The Yes overgenomen. Dit platform zet articifial intelligence in, zodat appgebruikers producten te zien krijgen die zijn afgestemd op hun voorkeuren en winkelgeschiedenis. Oprichter Julie Bornstein maakt de overstap naar Pinterest te helpen nog meer kennis van de klant te vergaren.
Apple
Apple wilt meeliften op het succes van ‘koop nu, betaal...
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Pinterest, Apple en Face the Public.
Pinterest
De rol van Pinterest in het e-commercelandschap wordt langzamerhand steeds groter. Kondigde het bedrijf onlangs nog aan te gaan samenwerken met webwinkelplatform WooCommerce; nu meldt Pinterest slagen te willen maken in het aanbieden van gepersonaliseerd winkeladvies. Om te leren van de winkelvoorkeuren van gebruikers heeft Pinterest online modeplatform The Yes overgenomen. Dit platform zet articifial intelligence in, zodat appgebruikers producten te zien krijgen die zijn afgestemd op hun voorkeuren en winkelgeschiedenis. Oprichter Julie Bornstein maakt de overstap naar Pinterest te helpen nog meer kennis van de klant te vergaren.
Apple
Apple wilt meeliften op het succes van ‘koop nu, betaal later’-services, zoals Klarna en Afterpay. Het techconcern lanceert een nieuwe functie binnen de eigen betaaldienst Apple Pay, waarmee klanten aankopen in vier termijnen kunnen terugbetalen. Op het eigen event ‘Worldwide Developers Conference’ kondigt Apple aan zich te willen onderscheiden door geen rente te rekenen op het kopen op afbetaling.
De service is straks mogelijk bij zowel de aanschaf van producten in online webwinkels, als offline aankopen in de winkel. De functie zal worden uitgerold met de lancering van besturingssysteem iOS 16, die nu alleen nog in de VS beschikbaar is.
Ask Anne
Een productspecialist van vlees en bloed in plaats van een chatbot: Face the Public heeft adviestool ‘Ask Anne’ gelanceerd. “Je kent het wel: je loopt rond in een winkel, bent geïnteresseerd in een product en nergens is een verkoper te vinden of iedereen is bezet. Maar je wilt snel wat weten over bijvoorbeeld een televisie, gameconsole of smartphone", aldus oprichter Peter Dörr. Klanten met vragen over elektronica kunnen binnen deelnemende winkels een adviseur, ‘Anne’, inschakelen door een QR-code te scannen. Binnen webshops kunnen klanten op een button klikken, waarna er een videoverbinding wordt opgezet.
Lenovo is het eerste merk dat de service vanaf vandaag aanbiedt.