Consumptie in april gestegen, maar koopbereidheid nu historisch laag

Consumenten hebben in april 14,8 procent meer besteed dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

Er werd vooral meer uitgegeven aan diensten, zoals telefoon- en internetabonnementen, verzekeringen, een bezoek aan de kapper, een restaurant of een voetbalwedstrijd. Het ging om een stijging van ruim 27 procent.

Consumenten besteedden ruim 8 procent meer aan duurzame goederen. Vooral aan kleding, schoenen en elektrische apparaten hebben ze meer uitgegeven. Vorig jaar hadden vooral niet-essentiële winkels nog last van coronamaatregelen.

Intussen is de koopbereidheid flink afgenomen, meldt het CBS. Die kwam in juni uit op -37, tegen -33 in mei. Dit is het laagste niveau sinds het begin van de meting in 1986.

 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!