TikTok zet streep door live shopping in Europa en VS

TikTok stopt met live shopping-tool ‘TikTok Shop’. Door een tegenvallende pilot in het VK zet het platform een streep door de uitbreidingsplannen in Europa en de VS. 

“De markt is er gewoon nog niet”, verklaart een TikTok-medewerker tegenover The Financial Times. “De adoptie is nog in de kinderschoenen.” Het live commerce-initiatief TikTok Shop werd vorig jaar geïntroduceerd in het Verenigd Koninkrijk, als eerste land buiten Azië. Maar waar hoge verkopen werden verwacht, werden de doelstellingen in het land niet gehaald. Volgens anonieme bronnen haakten influencers af. 

TikTok Shop zou in de eerste helft van 2022 nog beschikbaar worden voor appgebruikers in Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. De uitrol richting de Verenigde Staten stond voor later dit jaar op de agenda. 

Ook intern rommelde het bij het Britse kantoor van TikTok in Londen: personeel legde onlangs massaal het werk neer. De aanleiding zou een agressieve werkcultuur zijn, wat zou worden afgedwongen vanuit China. Daar zit moederbedrijf ByteDance.

Reacties 1


Hugo Vis 7 jul, 11:15

Waar het al een hele heisa is om een redelijke ROAS te krijgen op Facebook en Insta ads, is verkopen via TikTok m.i. echt nog geen haalbare zaak. Een uitgebreide campagne met € 1.500,- budget heeft i.i.g. helemaal niets opgebracht. Analyse via Google gaf aan dat er niet langer dan max. 1 à 2 (bots?) seconden naar een "reel" werd gekeken en doorklikken was minder dan 0,05 procent. Dezelfde reels op Insta werden veel langer bekeken en gaven een 1.5% clicks naar de landingspagina waar vervolgens ook verkopen uit kwamen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!