TikTok stopt met live shopping-tool ‘TikTok Shop’. Door een tegenvallende pilot in het VK zet het platform een streep door de uitbreidingsplannen in Europa en de VS.
“De markt is er gewoon nog niet”, verklaart een TikTok-medewerker tegenover The Financial Times. “De adoptie is nog in de kinderschoenen.” Het live commerce-initiatief TikTok Shop werd vorig jaar geïntroduceerd in het Verenigd Koninkrijk, als eerste land buiten Azië. Maar waar hoge verkopen werden verwacht, werden de doelstellingen in het land niet gehaald. Volgens anonieme bronnen haakten influencers af.
TikTok Shop zou in de eerste helft van 2022 nog beschikbaar worden voor appgebruikers in Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. De uitrol richting de Verenigde Staten stond voor later dit jaar op de agenda.
Ook intern rommelde het bij het Britse kantoor van TikTok in Londen: personeel legde onlangs massaal het werk neer. De aanleiding zou een agressieve werkcultuur zijn, wat zou worden afgedwongen vanuit China. Daar zit moederbedrijf ByteDance.
Hugo Vis 7 jul, 13:15