Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van TikTok, Amazon en Worldline.
TikTok
Op het moment dat TikTok in juli te maken kreeg met tegenvallende resultaten na een proef in het Verenigd Koninkrijk, werd een streep getrokken door liveshopping in Europa en in de Verenigde Staten. Nog geen half jaar later wordt het plan dan toch weer opgepakt, en wel in de Verenigde Staten. De technologie wordt uitbesteed aan TalkShopLive, een live commerce-bedrijf dat ook al is ingeschakeld door Walmart en Microsoft.
De functie, waarmee appgebruikers tijdens livestreams items kunnen kopen via shoppable links, wordt volgens The Financial Times volgende maand uitgerold. Net op tijd voor de e-commercedrukte rondom de feestdrukte.
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van TikTok, Amazon en Worldline.
TikTok
Op het moment dat TikTok in juli te maken kreeg met tegenvallende resultaten na een proef in het Verenigd Koninkrijk, werd een streep getrokken door liveshopping in Europa en in de Verenigde Staten. Nog geen half jaar later wordt het plan dan toch weer opgepakt, en wel in de Verenigde Staten. De technologie wordt uitbesteed aan TalkShopLive, een live commerce-bedrijf dat ook al is ingeschakeld door Walmart en Microsoft.
De functie, waarmee appgebruikers tijdens livestreams items kunnen kopen via shoppable links, wordt volgens The Financial Times volgende maand uitgerold. Net op tijd voor de e-commercedrukte rondom de feestdrukte.
Amazon
Amazon heeft een nieuwe e-commercetak gelanceerd: Amazon Access, een discountprogramma waarmee de strijd moet worden aangegaan met goedkopere concurrenten. Binnen Acces worden Amerikaanse klanten op de hoogte gebracht van de goedkoopste productopties. De e-commercegigant speelt hierbij slim in op de stijgende levenskosten van zijn klanten. “We ontdekten dat veel van onze klanten nu meer dan ooit op zoek zijn naar manieren om geld en tijd te besparen. We weten dat online winkelen een groot deel uitmaakt van hoe ze besparen.” Om het voordeel van het eigen abonnement te onderstrepen, wordt het discountmembership van Amazon Prime ook omgedoopt tot Prime Access.
Worldline
Worldline komt met een universele klantenapp, waarmee retailers op een transparante manier klantdata kunnen verzamelen. Met de ‘Freedelity for YUMI’-app worden klanten aan de kassa geïdentificeerd middels een virtuele identiteitskaart, waar verschillende klantdata staan opgeslagen. Klanten hebben zelf toestemming gegeven deze data met bedrijven te delen. Met een bijkomend voordeel voor hen: met de digitale klantenpas kunnen retailers digitale kassabonnen, garantie-uitbreidingen, loyaliteitsprogramma en andere kortingen aanbieden. Het is nog niet bekend welke retailers als eerste met de app gaan experimenteren.