De grote populariteit van boerderijwinkels is achter de rug. Dat meldt de NOS op basis van cijfers van marktonderzoeker GfK.
Boerderijwinkels zagen tijdens de coronacrisis een grote toestroom van klanten en wisten hun omzet in 2021 ruim te verdubbelen. Ten opzichte van die topomzet is de laatste maanden een daling zichtbaar van veertien procent, volgens GfK. "Nu corona achter ons lijkt te liggen, vallen we weer terug in oude gewoontes: we gaan meer naar de supermarkt voor onze boodschappen of bestellen die online”, aldus onderzoeker Norman Buysse. Ook het feit dat mensen weer naar de horeca kunnen kost boerderijwinkels omzet.
De toekomst voor boerderijwinkels ziet er volgens GfK desondanks niet slecht uit. Nog altijd bezoeken nu dubbel zoveel huishoudens wel eens een winkel van een boer ten opzichte van vóór de coronacrisis. Ook geven klanten er per bezoek meer uit vergeleken met 2019.
Reacties 0