CBS: bestedingen in mei hoger, vertrouwen nu historisch laag

Consumenten hebben in mei 7,3 procent meer besteed dan in dezelfde maand vorig jaar. Ze gaven meer uit aan diensten, maar minder aan goederen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

De stijging is minder groot dan in april, toen de bestedingen met 14,8 procent toenamen. Volgens het CBS komt dat onder meer doordat de coronamaatregelen in mei vorig jaar milder waren dan in april.

Consumenten hebben ruim 19 procent meer uitgegeven aan diensten, zoals telefoon- en internetabonnementen, verzekeringen, een bezoek aan de kapper, een restaurant of een voetbalwedstrijd.

Ze gaven bijna 7 procent minder uit aan duurzame goederen. Vooral aan woninginrichtingsartikelen en auto's werd minder besteed. Vorig jaar lagen de uitgaven juist op een hoog niveau, omdat consumenten massaal naar de net volledig heropende winkels trokken.

Inmiddels zijn consumenten somberder dan ooit, stelt het CBS vast. In juli kwam het vertrouwen uit op een historisch laag niveau van -51. Voor de derde keer dit jaar werd het laagterecord verbroken. Ook het oordeel over het economisch klimaat en de koopbereidheid daalden naar het laagste niveau ooit.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!