BCC gaat zijn huidige hoofdkantoor en distributiecentrum op Schiphol-Rijk sluiten. Het is een van de kostenbesparingen die de elektronicaretailer doorvoert om snel weer winst te maken, zegt ceo Caspar Klinkhamer tegenover RetailTrends.
Het kantoor en de klantenservice worden ondergebracht op de locatie van moederbedrijf Mirage in Amsterdam. De gehele logistiek verhuist naar Geldermalsen, waar zusterketen Blokker ook zit. Die efficiëntieslagen moeten er samen met nieuwe producten en diensten, waar hogere marges op zitten, voor zorgen dat BCC volgend jaar weer zwarte cijfers schrijft.
“BCC heeft een lange historie van geen winst maken”, weet Klinkhamer. Bij zijn aantreden vorig jaar trof hij een wat gedateerde organisatie aan. “Er zijn grote stappen gezet in e-commerce, maar de winkels waren vergeten.” Hij wil af van de drieduizend vierkante meter tellende zaken, en naar kleinere winkels met minder assortiment en meer focus op service en advies. “Als huurcontracten aflopen en ik kan op dezelfde plek een winkel van 1200 vierkante meter openen, doe ik het meteen.”
BCC zet steeds nadrukkelijker in op serviceproducten en installatie. Na keukens en split-airco’s werd deze week bekend dat de retailer ook zonnepanelen gaat aanbieden. Op dit type producten en diensten zitten aanzienlijke hogere marges dan op het traditionele elektronica-assortiment.
RetailTrends sprak uitgebreid met Caspar Klinkhamer over de nieuwe strategie van BCC. Het hele interview is hier te lezen. Nog geen member, kijk dan hier voor meer informatie.
Reacties 0