Albert Heijn behaalt online inmiddels meer omzet dan Coolblue. De supermarktketen is de op een na grootste webwinkel van het land, na zusterbedrijf bol.com. Dat blijkt uit de Twinkle100.
Albert Heijn zag de omzet vorig jaar met 30 procent groeien tot 1,6 miljard euro. Daarmee streeft de supermarktketen Coolblue voorbij, dat met 11 procent groeide naar 1,57 miljard euro. Bol.com, net als Albert Heijn onderdeel van Ahold Delhaize, blijft verreweg de grootste webwinkel. De omzet steeg met 24 procent naar 4,1 miljard euro.
De omzet van de grootste webshops in Nederland nam gemiddeld met 27,5 procent toe. Daarmee viel de groei lager uit dan in coronajaar 2020 (45 procent), maar was die hoger dan in 2019 (21 procent).
Amazon stijgt van de zesde naar de vierde plaats met naar schatting een omzet van een miljard euro. Daardoor zakken Zalando en Wehkamp een plaatsje. Jumbo en Picnic blijven respectievelijk zevende en achtste. Apple en IKEA maken de top tien compleet. De Bijenkorf en HelloFresh vallen terug.
Top tien grootste online retailers in Nederland (naar omzet):
1. |
|
bol.com |
4,1 miljard euro |
2. |
|
Albert Heijn |
1,6 miljard euro |
3. |
|
Coolblue |
1,57 miljard euro |
4. |
|
Amazon |
1 miljard euro |
5. |
|
Zalando |
915 miljoen euro |
6. |
|
Wehkamp |
782 miljoen euro |
7. |
|
Jumbo |
650 miljoen euro |
8. |
|
Picnic |
550 miljoen euro |
9. |
|
Apple |
490 miljoen euro |
10. |
|
IKEA |
470 miljoen euro |
John Eeves 13 okt, 18:47
Huub Vermeulen 13 okt, 17:53