Albert Heijn online groter dan Coolblue

Albert Heijn online groter dan Coolblue

Albert Heijn behaalt online inmiddels meer omzet dan Coolblue. De supermarktketen is de op een na grootste webwinkel van het land, na zusterbedrijf bol.com. Dat blijkt uit de Twinkle100. 

Albert Heijn zag de omzet vorig jaar met 30 procent groeien tot 1,6 miljard euro. Daarmee streeft de supermarktketen Coolblue voorbij, dat met 11 procent groeide naar 1,57 miljard euro. Bol.com, net als Albert Heijn onderdeel van Ahold Delhaize, blijft verreweg de grootste webwinkel. De omzet steeg met 24 procent naar 4,1 miljard euro.

De omzet van de grootste webshops in Nederland nam gemiddeld met 27,5 procent toe. Daarmee viel de groei lager uit dan in coronajaar 2020 (45 procent), maar was die hoger dan in 2019 (21 procent).

Amazon stijgt van de zesde naar de vierde plaats met naar schatting een omzet van een miljard euro. Daardoor zakken Zalando en Wehkamp een plaatsje. Jumbo en Picnic blijven respectievelijk zevende en achtste. Apple en IKEA maken de top tien compleet. De Bijenkorf en HelloFresh vallen terug.

Top tien grootste online retailers in Nederland (naar omzet):

1.

 

bol.com

4,1 miljard euro

2.

 

Albert Heijn

1,6 miljard euro

3.

 

Coolblue

1,57 miljard euro

4.

 

Amazon

1 miljard euro

5.

 

Zalando

915 miljoen euro

6.

 

Wehkamp

782 miljoen euro

7.

 

Jumbo

650 miljoen euro

8.

 

Picnic

550 miljoen euro

9.

 

Apple

490 miljoen euro

10.

 

IKEA

470 miljoen euro

Reacties 2


Huub Vermeulen 13 okt, 15:53

Onzin cijfers. Volgens mij is het allang duidelijk dat bol.com voor meer dan 50% van haar omzet afhankelijk is van partners. Dat tellen ze direct bij de omzet op, terwijl zij eigenlijk ca. 14% (commissiepercentage) X de omzet gegenereerd door partners, zouden moeten doen. Dan kom je op ca. 2,5 miljard uit.


John Eeves 13 okt, 16:47

En dat geldt ook voor Amazon....

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!