Supermarkten rekenen vaak de verkeerde prijs voor aanbiedingen, waardoor consumenten meer betalen dan in de winkel staat aangegeven. Jumbo en Albert Heijn maken de meeste fouten, blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
De Consumentenbond keek alleen naar artikelen die de winkel op een speciale manier presenteerde. Bijvoorbeeld met de prijs op een groot bord ernaast of op een opvallende plek in de winkel.
Net als in eerdere onderzoeken kwam Jumbo als slechtste uit de bus. Bij 31 van de 90 aanbiedingen rekende deze supermarkt een andere prijs aan de kassa dan in de winkel. Albert Heijn ging 22 keer de mist in, Plus 17 keer.
Bij Aldi en Lidl klopten de prijzen van aanbiedingen meestal wel. Als daar sprake was van een fout, dan was die meestal in het voordeel van de klant. Albert Heijn, Jumbo en Plus zeggen het onderzoek serieus te nemen en beloven beterschap. Albert Heijn meldt dat het snel alle aanbiedingen in de winkel wil voorzien van digitale schapkaartjes.
Reacties 0