Picnic moet een bezorger van wie de foto in reclamecampagnes is gebruikt tienduizend euro betalen. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam bepaald, meldt Quote.
De bezorger had op zijn achttiende meegedaan aan een fotoshoot voor de websuper en kreeg daar een vergoeding voor. Dat was voor een kortlopende wervingscampagne. Later dook zijn hoofd ook ongevraagd op in campagnes op internet en was hij zelfs 'meer dan levensgroot' op de bezorgwagentjes van Picnic te zien.
Na een gesprek met Picnic werden de beelden offline gehaald en verdween hij ook van de wagentjes. De websuper maakte daarnaast drieduizend euro aan hem over. De bezorger vond dat bij nader inzien niet voldoende en stapte naar de rechter. Die bepaalde dat Picnic te gemakszuchtig is omgegaan met de door de bezorger ondertekende overeenkomst dat beelden mochten worden gebruikt voor promotiedoeleinden. Dat het op deze schaal zou gebeuren, had hij volgens de rechtbank niet kunnen weten.
Picnic moet de bezorger daarom alsnog tienduizend euro betalen. Ook de proceskosten van ruim duizend euro komen op het bordje van de websuper, meldt Quote.
Foto ter illustratie
Reacties 0