Zowel Albert Heijn als Jan Linders kan profiteren van de woensdag aangekondigde samenwerking. Dat zeggen supermarktexperts Erik Hemmes en Laurens Sloot tegenover RetailTrends.
Albert Heijn deed het de afgelopen jaren niet zo goed in Limburg, zegt Sloot. “De landelijke Albert Heijn-formule mist blijkbaar net de local touch in dat specifieke gebied." Door het grote assortiment en de innovatie van Albert Heijn te combineren met het lokale specialisme van Jan Linders, is de samenwerking volgens hem the best of both worlds. “Bovendien zijn de Albert Heijn-franchisenemers de rendabelste van alle franchisers. Daar profiteert Jan Linders van.”
Ook Hemmes wijst erop dat Jan Linders als franchisenemer van Albert Heijn succesvoller kan zijn dan met de eigen formule. “Jan Linders zit qua omzet per vierkante meter op zo’n zestig procent van Albert Heijn. En Albert Heijn is veel winstgevender.” Bijkomend voordeel voor Jan Linders is volgens hem dat het bedrijf in deze vorm zijn vastgoed kan behouden.
Door de samenwerking verdwijnt Jan Linders uit het straatbeeld. 52 van de 63 supermarkten veranderen in Albert Heijn-franchisezaken. Ook worden tien eigen filialen van Albert Heijn franchisewinkels onder de hoede van Jan Linders. Voor elf winkels wordt een nieuwe eigenaar gezocht.
Lees op RetailTrends meer over wat de deal tussen Albert Heijn en Jan Linders betekent voor het supermarktlandschap.
Reacties 0